Nu uppdaterar Golvbranschens Tekniska Kommitté sitt TK-råd 130 om knarr i trägolv.

Knarrar det i trägolvet?

Trägolv som knarrar vid belastning kan bli ett irritationsmoment. Orsaken till knarr och andra missljud i golv är inte alltid så lätt att hitta. Varierande luftfuktighet kan vara en förklaring, liksom ojämnheter i undergolvet eller ett mjukt underlag.

Golvbranschens Tekniska kommitté, som utreder och ger råd i golvtekniska frågor, har nu reviderat TK-råd 130 om knarr i trägolv. Nytt är en utvecklad beskrivning av vad som räknas som fel samt ett tillägg om knarr som kan uppstå vid vissa typer av golvvärmesystem. Här har Tekniska kommittén tagit in synpunkter från leverantörer av både trägolv och värmegolvssystem för att komma tillrätta med problemet. Man har även gjort vissa förtydliganden i texten.

– Knarr i trägolv är ett välkänt fenomen och vi ville förtydliga vad som räknas som fel samt uppdatera det tekniska rådet med den senaste utvecklingen på området, säger Patrik Nordahl, projektledare hos Golvbranschen, GBR, och sekreterare i Tekniska Kommittén. Visst knarr kan definitivt vara okej, så det var viktigt för oss att i TK-rådet vara tydliga med vad som inte är acceptabelt.

Genom åren har Tekniska kommittén skapat en gedigen kunskapsbank inom golvläggning. Nya råd tillkommer vid behov samtidigt som tidigare råd uppdateras för att vara aktuella. TK-råden sammanställs av kommitténs ledamöter som har mångårig golvkompetens och branscherfarenhet från både leverantörs- och entreprenörssidan. Råden är efter inloggning tillgängliga för alla GBR-anslutna företag.

Två av de tekniska råden är särskilt efterfrågade och därför har Golvbranschen, GBR, valt att publicera dessa publikt på sin hemsida. Det gäller TK-råd 116 R7 om läggning av nytt golv på befintligt golvmaterial samt TK-råd 122 R1 som handlar om träbaserade golv och luftfuktighet. https://www.golvbranschen.se/rad-riktlinjer/rad-fran-gbrs-tekniska-kommitte-tk/