Många har frågor kring trägolv, det i särklass populäraste golvmaterialet i svenska hem. GBR ger råd och rekommendationer.

Allt du vill veta om trägolv

Funkar det med golvvärme under ett trägolv? Varför blir det springor mellan golvplankorna på vintern? Vilken är den bästa städmetoden för trägolv? Kan jag själv laga småskavanker i träet? Frågorna är många kring golv av trä – det i särklass mest populära golvmaterialet i svenska hem.

Flera faktorer samverkar för att få ett hållbart trägolv som tål att slita på och som bara blir vackrare med åren. Kvaliteten på själva golvmaterialet och installationen är förstås avgörande för ett gott resultat. I Norden behöver vi också ta hänsyn till säsongsvariationer i fukt och temperatur. Den torra vinterluften gör att trägolvet torkar och krymper, medan träet sväller av ökad luftfuktighet på sommaren.

- Ett trägolv ska läggas så att det finns tillräckligt rörelseutrymme för dessa årstidsbundna variationer, säger Patrik Nordahl, projektledare hos Golvbranschen, GBR. Leverantörer på den svenska marknaden anpassar sina golv för att klara svängningarna och lämnar tydliga monteringsanvisningar.

Beroende på var golvet ligger ska ytbehandling och skötsel anpassas till det aktuella utrymmet.

- Om du väljer trägolv i hallen så ska det tåla leriga stövlar, smutsiga tassar och blöta kläder. Skaffa gärna en rejäl avtorkningsmatta som stoppar smuts och fukt redan i dörren!

Genom att underhålla och sköta om ditt trägolv håller det sig fint i många år. Var försiktig med vatten när du städar, och ta bort eventuella fläckar direkt. För mycket vatten är en av trägolvets värsta fiender. För att undvika repor från möbelben kan du använda möbeltassar på stolar och soffor.

Enstaka jack och andra mindre skador kan du punktlaga själv med hjälp av vax eller slipbart linoljespackel som finns i många kulörer i fackhandeln. Slitna massiva trägolv och parkettgolv kan renoveras och få nytt liv genom att slipas om och ytbehandlas.

Trägolv och golvvärme då?

- Det kan faktiskt fungera riktigt bra, säger Patrik Nordahl, men det behövs kunskap och planering. Kontakta gärna en fackman för en korrekt installation. Det är till exempel viktigt att inte installera högre effekt per kvadratmeter än nödvändigt. Värmesystemet ska också vara utformat för att ge en så jämn yttemperatur som möjligt över hela golvytan.

Golvbranschen, GBR, ger ut riktlinjer och rekommendationer kring skötsel och underhåll av golv. Du hittar några av råden i länkarna nedan.