Niclas Nyström Adman, plattsättare hos Karlströms Golv i Visby, har gått kursen Keramikteknik online och tyckte det funkade bra.

Online-kurs i Keramikteknik

Nu finns kursen Keramikteknik också online som ett alternativ till den fysiska utbildningen. Syftet är detsamma, att ge deltagarna en gedigen grund i plattsättning och på så sätt undvika de vanligaste läggningstekniska felen.

En av dem som gått online-kursen är Niclas Nyström Adman, plattsättare hos Karlströms Golv i Visby med lång erfarenhet av yrket.

- Det är nog 5 till 6 plattsättare här på företaget som gått Keramikteknik online. Vi har gjort kursen två och två och gärna parat ihop en yngre plattsättare med någon som har lite längre erfarenhet. Då får vi tillfälle att diskutera lösningar i de olika situationer som kan uppstå. Till exempel hur viktigt det är att dokumentera förutsättningar och avvikelser i jobbet som ska utföras.

Han tycker att det funkat bra att göra kursen online och poängterar också att det är kostnadseffektivt när man kan spara in res- och arbetstid - och för gotlänningar till och med hotellnätter.

Men han saknar utbytet av erfarenheter med kollegor från andra delar av landet.

- Man får samma kunskaper online, visst, men man ska inte underskatta att få träffa och diskutera med branschkollegor. Där lär man sig så mycket mer utöver det rena kursinnehållet, säger Niclas Nyström Adman.

Kursen Keramikteknik behandlar sättning och läggning av keramiska material i torra och våta utrymmen och omfattar förutsättningar, materialkunskap, läggnings- och sättningstekniska tips, regler, toleranser och normer vid plattsättning. Den tar också upp enklare juridik och dokumentation av arbetet.

Keramikteknik online mixar teori, bilder och övningar. Den tar cirka 2 – 2,5 timmar att genomföra och består av tio avsnitt samt ett slutprov. För att bli godkänd ska deltagaren gå igenom alla avsnitt och sedan klara slutprovet. Kursen vänder sig till erfarna montörer och arbetsledare på GBR-anslutna företag, men även leverantörer och GBR-godkända besiktningsmän är välkomna.