På kurs mot bättre lönsamhet

På kurs mot bättre lönsamhet

Tomas och Jesper Sadenfors, far och son, driver JTS Golv i Strömstad. De har båda gått ett par av Golvbranschen GBRs kurser för företagsledare och arbetsledare tidigare. Nu i slutet av oktober ska de gå ytterligare en kurs med inriktning på ekonomi, nämligen SLUS – Styra, leda, utveckla och sälja.

- Jag vill ha mer kunskap om hur man som golvföretag kan få bättre lönsamhet, säger Jesper Sadenfors som är hälftenägare till företaget. Till exempel är det nyttigt att få olika aspekter på hur man räknar i sina offerter. I FIG-kursen pratade vi mycket om budget och kalkylering, det har jag haft stor praktisk nytta av. Jag lärde mig att räkna ut ekonomin för våra gubbar ute på jobb – så att det blir något över till företaget också.

Jesper Sadenfors har även gått den mer omfattande KMA-kursen med kunskaper som behövs om företaget ska växa. Kvalitets, miljö och arbetsmiljöutbildningen är mer teoretisk och ger ett brett perspektiv på själva golvföretagandet.

- Nu ska både jag och farsan gå SLUS. Det handlar om att styra, leda, utveckla och sälja. Det är bra kunskap för oss, som planerar att jag ska ta över företaget när farsan går i pension.

- Vi är 9 totalt på JTS Golv – plattsättare, golvläggare och betongslipare. Just betongslipning är en bra kompetens som efterfrågas mer och mer i olika projekt. Vi har bland annat blivit anlitade vid ett stort projekt i Göteborg. Som liten underentreprenör är det nödvändigt att ha koll på avtal, rättigheter och skyldigheter. Då är det skönt med den teoretiska kunskapen i ryggen!

Här är höstens kurser för golvföretagare

Juridik, AMA & Auktoriserat Golvföretag (JAG) 19 oktober, Stockholm
Heldagskurs för VD och arbetsledare som täcker entreprenadjuridikens grunder, AMA Hus samt Auktoriserat Golvföretag.

Ekonomi steg 1: Företagare i Golvbranschen (FIG) 25 oktober, online via Teams
Endagskurs som behandlar företagsekonomiska aspekter inom budgetering, kalkylering samt uppföljning.

Ekonomi steg 2: Styra, leda, utveckla och sälja (SLUS) 26 oktober, online via Teams
Endagskurs som ger en grundutbildning i att leda och utveckla företaget.

Kvalitet, Miljö & Arbetsmiljö i Golvbranschen (KMA) 8-9 november, Stockholm

Tvådagarskurs som riktar sig till företagsledare och arbetsledare. Kursen är teoretisk och ger en grundutbildning i KMA ur ett golventreprenadperspektiv.