Genom att anlita branschauktoriserade företag, så som Auktoriserat Golvföretag, kan beställare och upphandlare spela en viktig roll i kampen mot arbetslivskriminalitet och osund konkurrens.

Auktorisation motverkar arbetslivskriminalitet

Osund konkurrens och brottslighet på byggmarknaden är ett stort problem som riskerar att smula sönder tilliten till samhället och slå ut företag som följer spelreglerna. Beställare och upphandlare i byggbranschen spelar en avgörande roll i kampen mot den växande arbetslivskriminaliteten. Inköpsarbetet är också grunden för ett lönsamt resultat i fråga om kvalitet, kompetens och hållbarhet.

Ett effektivt sätt att stötta sund konkurrens och motverka ekonomisk brottslighet är att handla upp auktoriserade företag. Branschorganisationerna som utfärdar och övervakar auktorisationerna är experter på sitt område. Deras riktlinjer är resultatet av lång erfarenhet och täcker relevanta krav på kvalitet, arbetsmiljö, hållbarhet och ett fackmässigt utförande.

Golvbranschens auktorisation, Auktoriserat Golvföretag, är en branschgemensam kvalitetsstämpel som omfattar både entreprenörer och leverantörer på golvmarknaden. Att de auktoriserade företagen sköter sitt åtagande säkerställs genom återkommande, extern revision.

- Såvitt jag vet finns inget annat som är direkt jämförbart, säger golvkonsult Peter Lindström på Flooring Consultancy i Solna. Alla relevanta certifieringar har samlats under ett tak här. Upphandlaren får per automatik ett mervärde genom att grundförutsättningarna för en trygg och säker upphandling redan är uppfyllda.

Peter Lindström har uppdraget att göra besök hos beställare runt om i landet för att informera om konceptet Auktoriserat Golvföretag. Målsättningen är att besöka 50 beställare - offentliga upphandlare, byggföretag och fastighetsägare - per år.

- Vid besöket pratar vi om kraven som auktorisationen ställer på företagen. De tydliga kriterierna kring kvalitet, hållbarhet och dokumentation blir ett skräddarsytt paket för trygg upphandling. Jag lyfter även fram verktyg och hjälpmedel på webben. Där finns mallar, dokument och underlag som förenklar upphandlarens jobb.

- Golvåtervinningen, där installationsspill blir till nya golv igen, samt kretsloppsmärkningen som innebär att man vet exakt vad som byggs in i konstruktionen är andra viktiga delar av auktorisationen. Hållbart resursutnyttjande kommer att bli en nyckelfaktor framöver.

Syftet med auktorisationen var från början att höja branschens kompetens, men har alltså utvecklats till att också bli ett utmärkt verktyg för upphandling av schyssta golvtjänster. För de stora bolagen är Auktoriserat Golvföretag en del i att uppfylla sin hållbarhetsredovisning. Auktorisationen följer ISO 9001 och 14 001 samt de av FNs globala mål som är relevanta för golvbranschen.

- Konceptet är levande och följer med sin tid. Häromåret tillkom ett nytt krav för golventreprenörerna, nämligen antikorruptionskriteriet, eftersom bygg är en av de branscher som är värst drabbade av mutor.

- För beställaren betyder krav på Auktoriserat Golvföretag i upphandlingsunderlaget en förenklad process då man inte behöver kolla allt en extra gång, säger Peter Lindström. Allt finns ju i auktorisationspaketet, plus den externa revisionen som säkerställer att kriterierna verkligen följs.