Femtio besök för auktorisation

Femtio besök för auktorisation

Beställarbesöken med information om kvalitets- och miljöledningssystemet Auktoriserat Golvföretag är en viktig del i marknadsföringen av konceptet. Under 2012 har Golvbranschen GBR gjort femtio sådana besök, i första hand hos offentliga upphandlare som kommuner, landsting och allmännytta men även hos privata bostadsbolag och byggherrar. Avsikten är att sprida kännedom om auktorisationen och få in kravet på Auktoriserat Golvföretag i beställarnas upphandlingsunderlag.

-Auktorisationen innebär en stor trygghet för beställaren, säger Ulf Ström som utför besöken på uppdrag av GBR. Med Auktoriserat Golvföretag vet man att företagen har ett ledningssystem för kvalitet, miljö och arbetsmiljö, liksom att både arbetsledare och montörer har aktuell kompetens. Det som beställarna särskilt menar är positivt är den löpande, årliga revisionen av de auktoriserade företagen. Kontrollen är en garanti för företagens långsiktiga kvalitet.

Kerstin Thorsling, projektingenjör vid Skanskas regionkontor i Gävle, var vid beställarbesöket i december mycket positiv till att anlita golventreprenörer med kvalitets- och miljöprofil . -Med hänvisning till Skanskas policy för miljö och hållbarhet ser jag bara fördelar med att anlita auktoriserade företag, menar hon.

Lika positiv är Håkan Örnelius vid Järfällahus, som redan har krav på Auktoriserat Golvföretag inskrivet i sina upphandlingsunderlag. –För oss är det självklart att anlita yrkesfolk med dokumenterad kompetens. Då vet vi att jobben utförs korrekt och att den totala kostnaden, sett över hela livscykeln, blir lägsta möjliga.

–Jag är mycket tilltalad av auktorisationen, säger Kaj Östman som ansvarar för planerat underhåll vid Övikshem, och jag kommer att ställa krav på detta vid nästa upphandling.

För att underlätta för beställarna att ställa krav på Auktoriserat Golvföretag håller GBR på att färdigställa en skrivning till AF-delen i AMA. Detta kommer alla beställare att kunna använda i sina upphandlingsunderlag.

kompetens \ kvalitet \ garanti
Auktorisationen administreras av Golvbranschen, GBR.
info@golvbranschen.se \ www.auktorisation.se