Golvbranschen tar nästa steg i klimatarbetet

Golvbranschen tar nästa steg i klimatarbetet

Tidigare i år blev första delen av Golvbranschens klimatfärdplan - att beräkna utsläppen – klar. Nu är det dags att ta nästa steg i arbetet för att nå netto noll 2045.

Klimatfärdplanen som Golvbranschen GBR slagit in på innebär att branschen tagit på sig att bli klimatneutral till 2045. Det första steget i planen var att ta reda på hur mycket branschen släpper ut idag, Tillsammans med experter från IVL Svenska Miljöinstitutet tog Golvbranschen fram en vetenskapligt förankrad beräkningsmetod.

Enligt rapportensom redovisades tidigare i år släpper Golvbranschen totalt ut 220 miljoner ton CO2-ekvivalenter per år. Nu ska Golvbranschen arbeta med att identifiera och övervinna de största hindren för att minska dessa utsläpp.

- I en workshop som vi hade nyligen så lyftes ett antal hinder. Exempelvis finns det krav och regelverk som hindrar återvinning av produkter och som motverkar den cirkularitet som vi försöker få till. Byggbranschen behöver också bli bättre på att samordna och kommunicera mellan olika aktörer. Enkla saker som olika byggnadsmått leder till onödigt spill, säger Jenny Adnerfall, hållbarhetsexpert och projektansvarig på Golvbranschen GBR.

Arbetet ska fokusera på en handlingsplan för prioriterade aktiviteter som kan minska branschens koldioxidutsläpp. Handlingsplanen kommer att vara utformad med hänsyn till nya krav som kommer från reglerande myndigheter, som Boverket och EU.

- Det nya EU-direktivet om företags hållbarhetsredovisning, Corporate Social Reporting Directive, CSRD, börjar gälla från och med den 1 januari 2024. Det kommer i första hand att beröra de största företagen, men även de mindre företagen kommer att bli påverkade eftersom de ofta fungerar som underleverantörer. Därför är det extra viktigt att vi samverkar inom branschen så vi kan förbereda oss för dessa förändringar i god tid, säger Jenny Adnerfall.

Exempel på hinder som arbetsgruppen identifierar

• Marknadens efterfrågan och krav på produkterna som hindrar återbruk och återvinning av material
    • Bristande samordning mellan olika aktörer
    • Bristande hantering av data för produkterna, vilket hämmar spårbarhet och återvinning
    • Goda intentioner utan uppföljningskrav och som därför inte genomförs
    • Upphandlingskrav som missgynnar hållbara produkter och tjänster

För mer information:

Jenny Adnerfall

Hållbarhetsexpert och projektansvarig, Golvbranschen GBR

E-post: jenny.adnerfall@golvbranschen.se Telefon: 08-702 30 96

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar nära 300 golventreprenörer och ett 40-tal leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö-och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.