En glad färgkavalkad passar fint i årets trendbild! Det rosa linoleumgolvet är också ett bra miljöval.  DLW Linoleum från Gerflor.
En glad färgkavalkad passar fint i årets trendbild! Det rosa linoleumgolvet är också ett bra miljöval. DLW Linoleum från Gerflor.

Golvtrender 2022

Golv byter vi inte så ofta. Ändå är det kul att se vart trenderna blåser eftersom golvet sätter stilen och stämningen i ett rum utan att vi egentligen är medvetna om det. Här är några av tendenserna som sticker ut när vi spanar på golv, golvmaterial och färger 2022.

- Hållbara trägolv i olika färger, mönster och träslag. En titt på inredningsbloggar visar att fiskbensparkett, rutparkett och andra mönstrade trägolv kommer stort.

- Färgglädje! Enstaka detaljer som lyser upp eller monokroma, färgstarka golv. Brända orangeröda toner, golv med skimrande lyster, bleka pasteller - eller lila. Lila i alla nyanser kan bli en riktig kioskvältare under 2022!

- Återvinning där golv och mattor produceras av PET-flaskor, spillbitar och annat restmaterial

- Ljust, harmoniskt och naturligt

- Terrazzogolv, ett hållbart val och en långlivad trend med rötter tillbaka till romarriket där terrazzo ansågs vara yppersta lyx.

- Varma, bruna och rökta toner, naturliga pigment

Här visar golvleverantörerna prov på vad som är nytt, intressant och kul just nu på den svenska golvmarknaden. Bilder och bildtexter är bifogade. För mer information, var vänlig ta kontakt med respektive golvleverantör.

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar nära 300 golventreprenörer och ett 40-tal leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö-och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.