Färgstarkt, rustikt, hållbart och återbrukat... Årets trender i ett golv! Istället för att lägga nytt när ytor slogs ihop målade man golven i ett enhetligt mönster. Almedalsgolv.

Golvtrender 2024

Klassiskt, hållbart, rustikt och en del färg. Så ser det ut på trendscenen 2024. Mörka, ombonade golv med patina, rustika kvisthål och ådring syns hos flera tillverkare, liksom klassisk läggning i parkett- och rutmönster. Som en tidlös kompis till årets färgstarka inredning kommer ljusa harmoniska plankgolv, som passar lika bra nu som om tio år. Stråk av modern retro och 30-talsfunkis bubblar i kulisserna. Textil- och linoleumgolv bjuder på färgglädje och hållbarhet vad gäller råvaror, produktion och livslängd.

Det cirkulära perspektivet är ett genomgående tema som allt oftare är inbyggt redan vid tillverkningen och som lägger grunden för återbruk och återvinning. Häng med när Sveriges golvleverantörer tolkar årets trender!

I nyhetsrummet ser du vad som är nytt och intressant just nu. Bilder/bildtexter bifogas. För mer information, var vänlig kontakta respektive leverantör.

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar nära 300 golventreprenörer och ett 40-tal leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö-och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.