Trägolvet lever sitt alldeles egna liv beroende på årstidernas fukt- och temperatursvängningar. Nu kommer sommaren, den tid på året då trägolvet sväller och springorna försvinner.

Nu försvinner springorna i trägolvet

Svenskarna gillar trägolv. Det visar statistiken från Golvbranschen, där trä för sjuttonde året i rad är det mest populära golvmaterialet. Det är inte så konstigt. Trä är ett hållbart val med många möjligheter vad gäller färg, träslag, ytbehandling och design.
Men golvet ska skötas på rätt sätt och lever dessutom sitt alldeles egna liv beroende på årstidernas fukt- och temperatursvängningar. Nu kommer sommaren, den tid på året då trägolvet sväller och springorna försvinner.

- Ett trägolv ska läggas så att det finns tillräckligt med rörelseutrymme för säsongsvariationerna, säger Jenny Adnerfall, teknik- och hållbarhetsansvarig på Golvbranschen GBR. Ett golv som är alltför tajt monterat kan resa sig, bågna och i värsta fall bli totalförstört när luftfuktigheten ökar på sommaren.

Flera faktorer samverkar för att få det där perfekta trägolvet som tål att slita på och som bara blir vackrare med åren. Golvmaterialets kvalitet och installationen är A och O för ett bra resultat. Trägolvstillverkarna arbetar ständigt med att utveckla och förbättra sina golvs egenskaper. Nordiska leverantörer anpassar dessutom produkterna för att klara de årstidsmässiga variationerna i luftfuktighet och temperatur.

Sedan ska ytbehandling och skötsel matchas med golvets funktion.

- Lägger du trägolv i hallen så utsätts det för leriga stövlar, blöta kläder och smutsiga tassar, säger Jenny Adnerfall. En rejäl avtorkningsmatta passar fint här. Mattan stoppar smuts och väta redan i dörren.

Generellt gäller att vara mycket sparsam med vatten på trägolv och att ta bort fläckar och smuts direkt. Möbeltassar under soffor och stolar är ett bra sätt att skydda golvet från repor. Enstaka mindre skador går att punktlaga med vax eller slipbart linoljespackel. Slitna massiva trägolv och parkettgolv kan få nytt liv genom slipning och ytbehandling.

Golvbranschen GBR ger ut råd och rekommendationer för skötsel och underhåll av olika golvmaterial, se länkar nedan.