Golv i färg, naturliga material och hållbarhet står högt i kurs 2023. Vad kan då passa bättre än ett linoleumgolv, här i vacker korallkulör från Tarkett?

Golvtrender 2023

Golv i år handlar om färg, natur och hållbarhet.

När pandemin äntligen lättat sitt grepp vill vi leva mer och vara lite modigare. Färgade golv, skuggspel, mixade material och mönster dyker upp som ett svar på det.

Samtidigt välkomnar vi naturen i form av lugna, neutrala färger och naturliga material. Grönt och blått i olika nyanser bjuder in skog och hav i inredningen och skapar en känsla av tidlöshet och ro. Jordnära kulörer med träkänsla passar också in i naturtrenden, liksom golv med hantverksmässig mönsterläggning.

Japandi, den minimalistiska stilen som blandar japanskt och skandinaviskt, har tidigare tagit sig in i badrummet via kakel och klinker. Nu syns den också hos golvtillverkarna. Med en lugn färgskala lever golvet vidare genom trender som kommer och går. För hållbarhet, i betydelsen rätt skötsel, återvinning och återbruk av material, är utan tvekan megatrenden i vår tid.

Och golvtillverkarna forskar, experimenterar och söker sig fram på nya vägar. Industriellt restmaterial, uttjänta fiskenät, golv som rivs ut och installationsspill återvinns och blir basen i nya golv. Tidigare inlagda textilplattor fräschas upp och återanvänds. Linoleum, trä- och nu även PVC-golv kan få ett nytt och vackert liv efter renovering. Av överblivet träspill som annars skulle bränts upp tillverkas smarta, spännande golv.

Med kreativa, nyskapande tankar och metoder bidrar golvbranschen till cirkulär utveckling på riktigt.

Följ med i nyhetsrummet och se golvleverantörernas svar på vad som är nytt och intressant just nu på den svenska golvmarknaden. Bilder och bildtexter är bifogade. För mer information, var vänlig kontakta respektive leverantör.

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar nära 300 golventreprenörer och ett 40-tal leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö-och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.