Trägolv på golvvärme

Trägolv på golvvärme

Kombinationen trägolv och golvvärme är något som många funderar på just nu, om man ska döma av alla frågor på nätet. Det är inte så konstigt. I mörka kalla vintern känns det extra lockande att kunna gå barfota på ett varmt och mjukt trägolv. Men innan man skrider till verket är det klokt att skaffa så mycket information som möjligt.

Därför har Golvbranschen, GBR, uppdaterat sin handbok Trägolv på golvvärme som kan laddas ned utan kostnad. Här finns branschens samlade kunskap på detta tema.

Patrik Nordahl, teknikansvarig på Golvbranschen, GBR, har varit ansvarig för uppdateringen.

- Trägolv fungerar bra i kombination med golvvärme. Förutsättningen är givetvis att installationen görs på rätt sätt, säger han, och det finns flera saker att tänka på i sammanhanget.

Handboken ger värdefull information om trä som material, om fukt, elektriska och vattenburna golvvärmesystem och ger detaljerade förslag på olika typer av konstruktioner. Det finns även en ordbok som förklarar begreppen som förekommer.

Några tips ur Trägolv på golvvärme:

• Installera inte högre effekt/kvadratmeter än nödvändigt. Med hög installerad effekt/kvadratmeter blir temperatursvängningarna större och risken för övertemperatur högre.
  • Olika golvmaterial upplevs som olika varma eller kalla vid samma temperatur. Yttemperaturen 27°C bör inte överstigas.
  • Golvvärme ger en ökad uttorkning, vilket orsakar extra krympning
  • Massiva trägolv är mer benägna att röra sig än så kallade lamellparkettgolv.

Trägolv på golvvärmeär en efterfrågad publikation som reviderades senast 2005. Nu har trägolvsleverantörer, leverantörer av golvvärmesystem och Golvbranschen, GBR, i samverkan uppdaterat innehållet till aktuell standard.

De som främst har nytta av handboken är golventreprenörer och konsumenter.

- Anledningen till uppdateringen är att informationen ska vara relevant. Vi vill också lyfta fram vad som är extra viktigt att tänka på för att installationen ska bli bra. Trägolv på golvvärme underlättar för alla som vill kombinera ett snyggt funktionellt trägolv med ett önskat klimat, säger Patrik Nordahl.