Råd och rekommendationer om golv och golvteknik ges ut och uppdateras av Golvbranschens Tekniska Kommitté.

Uppdaterade skötselråd; Så städar du ditt linoleumgolv

Linoleum, liksom andra golvmaterial, håller sig fräscht och får längre livstid med rätt skötsel. Det gillar både plånboken och klimatet. Vilka städrutiner och rengöringsmedel som golvet mår bäst av varierar mellan material och ytbehandlingar men det finns några generella råd. Stoppa smutsen redan i hallen, ta bort fläckar så fort som möjligt och använd inte mer vatten och rengöringsmedel än absolut nödvändigt.

Nu har Golvbranschen, GBR, uppdaterat sina skötselråd för linoleumgolv, plastgolv samt våtrumsplast för golv och vägg i badrum. Alla skötselråd kan laddas ned kostnadsfritt från Golvbranschen.

-Golvet behöver omvårdnad för att hålla sig fint och fräscht länge, precis som din bil eller din hud. Vi rekommenderar att torka linoleumgolv på samma sätt som du torkar av bordet, med bara en lätt fuktad trasa. Tänk också på att städa efter säsong, säger Mikael Taberman som är tekniker på Forbo och ledamot i Golvbranschens Tekniska Kommitté.

- Leverantörer av golvmaterial lämnar alltid anvisningar för skötsel och underhåll till återförsäljare och golventreprenörer. De i sin tur ansvarar för att vidarebefordra råden till slutkonsument.

Uppdaterade råd
Tekniska Kommittén ger ut Golvbranschens skötselråd för olika slags golvmaterial och uppdaterar dem utifrån aktuell forskning och utveckling. Här finns svaret på vad som är den bästa städmetoden för just linoleum - eller för den delen trä, plast, textil och övriga material.

Fläcknyckel
Råden följer leverantörens anvisningar och handlar om städning, underhåll och fläckborttagning. I de speciella fläcknycklar som finns för varje material listas fläcktyp, alltså vad som orsakat fläcken, och vilken metod som ska användas för att få golvet rent igen. Beroende på golvtyp finns även tips om ytbehandling, punktreparation, förstärkning och rengöring av fogar.

Här är ytan viktig
För att göra städningen skonsam och effektiv ska man också veta hur materialet är ytbehandlat. Har linoleumgolvet kvar sitt skyddande ytskikt? Är trägolvet oljat, lackat eller hårdvaxoljat? Är keramiken i badrummet glaserad eller oglaserad? Olika städrutiner och rengöringsmedel rekommenderas för olika ytor och dessa beskrivs i respektive skötselråd. Ofta behövs mindre kemikalier och vatten än vad man tror. Starka rengöringsmedel och alltför mycket vatten kan ge skador på både golv och ytskikt.

Här hittar du skötselråd för olika slags golv, för våtrumsplast, keramik och sjösten

Skötselråden kan också beställas i A5-format med klisterbaksida

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar nära 300 golventreprenörer och ett 40-tal leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.