Europapremiär för blodgivning med Mixed Reality på Blodcentralen Sergel

Europapremiär för blodgivning med Mixed Reality på Blodcentralen Sergel

Under 2023 testades blodgivning med Mixed Reality i USA i syfte att värva fler blodgivare. Även i Sverige är behovet av blodgivare stort. Därför erbjuder nu Blodcentralen Sergel blodgivning med Mixed Reality, som en del i en satsning på fler blodgivare.

Omkring 200 000 blodgivare ger blod i Sverige varje år. Nu när omvärlds-förändringar ställer högre krav på beredskap behövs fler registrerade blodgivare som snabbt kan ge blod om det skulle behövas.

Blodgivning med Mixed Reality låter blodgivaren uppleva en virtuell värld samtidigt som hen är fullt medveten om sin omgivning. Blodgivaren har på sig ett lättviktigt headset, utformat som glasögon. Blodgivaren kan se allt som pågår runtom i blodgivningssalen och samtidigt höra lugnande musik, se en animerad trädgård och uppmuntras att interagera med den. Mixed Reality-upplevelsen är utvecklad av medicinteknikföretaget Abbott och Blood Centers of America.

I en vetenskaplig studie visade det sig att blodgivning med Mixed Reality fick oroliga blodgivare att känna sig lugnare och nästan 90 % av de som testade Mixed Reality uppgav att de ville ge blod igen1.

- Det är viktigt för oss att erbjuda digitala lösningar som motiverar och underlättar blodgivning. Vi har sedan länge vårt tack-sms som blodgivare uppskattar mycket och vi har nyligen lanserat Min blodgivning där givaren har tillgång till sin blodgivningsstatistik och får digitala utmärkelser. Vi hoppas att många vill testa blodgivning med Mixed Reality, säger Cecilia Jutell, talesperson för GeBlod Kommunikation och kommunikationsansvarig på Blodcentralen i Stockholms län.

Blodgivning med Mixed Reality är initialt tillgänglig på Blodcentralen Sergel, Drottninggatan 27 i Stockholm, under perioden 14 maj-20 juni.

Blod är en färskvara som bara kan lagras i 6 veckor. Mest blod används vid behandling av cancer och kroniska sjukdomar. För att bli blodgivare måste man ha fyllt 18 år och väga mer än 50 kilo.

1 Pandey S, Goel R, Kapral J, Kieffer T, Kang J, Shaffer H, et al. The use of mixed reality technology within the donor collection experience. Transfusion. 2024; 64(2): 315–324. https://doi.org/10.1111/trf.17712