Motaktion i sociala medier prisas som Årets blodgivningsinsats

Motaktion i sociala medier prisas som Årets blodgivningsinsats

I vintras spreds en utmaning i sociala medier som gick ut på att man utmanade sina vänner på ölhävning. Christian Johansson bestämde sig för att göra något mer meningsfullt. Resultatet blev en film där han utmanar sina vänner att bli blodgivare. Utmaningen har fått stor spridning och den 14 juni får han ta emot priset för Årets blodgivningsinsats på stora scenen i Kungsträdgården i Stockholm.

– Det känns otroligt roligt att jag har kunnat bidra till att Sverige får fler blodgivare genom min film. Jag tycker det är jätteviktigt att ge blod, lite som att rösta. Kan man så ska man, det finns inga ursäkter, säger Christian Johansson.

Christian Johansson är 28 år och kommer från Göteborg där han arbetar som säljare. Han är sedan många år tillbaka en engagerad blodgivare. Hans film där han utmanar sina vänner att ge blod har fått stor uppmärksamhet i media och har delats mer än 700 gånger i sociala medier. Tusentals personer har uppmärksammat motaktionen på bland annat Facebook.

Att filmen har gett resultat är tydligt. Två veckor efter att utmaningen publicerats i sociala medier hade i genomsnitt en till två nya och nygamla blodgivare per dag hänvisat till kampanjen på Droppen i Göteborg.

– Sociala medier är en oerhört viktig kanal för oss att nå våra givare. Sverige behöver fler unga givare för att ha ett stabilt blodlager i framtiden och ju fler som, likt Christian, hjälper till att sprida budskapet desto bättre, säger Lottie Furugård, kommunikationsansvarig på Blodcentralen i Stockholms läns landsting.

Priset för Årets blodgivningsinsats delas ut till någon som har gjort en god insats för blodgivningens sak. Det är inget krav att man är blodgivare för att få utmärkelsen. Såväl privatpersoner som företag eller organisationer kan få priset som i år delas ut för elfte gången.

Totalt finns det cirka 400 000 blodgivare i Sverige varav 225 000 har gett blod det senaste året. I genomsnitt ger de aktiva blodgivarna blod två gånger per år. Cirka 90 000 personer får blodtransfusion varje år. En tredjedel av dem i direkt livsräddande och akuta situationer.

Prisutdelningen kommer att ske den 14 juni på Internationella blodgivardagen i Kungsträdgården.

Se mer om Christians aktion här: Blodutmaningen

GeBlod är ett samarbete mellan Sveriges regioner och landsting. Syftet är att skapa uppmärksamhet för blodgivning och därmed rekrytera och behålla blodgivare. - I Sverige behöver vi en påse i minuten, dygnet runt, året om. Att ge blod är viktigt på riktigt.

Ingrid Engström

Presskontakt Region Stockholm 073-684 12 28