Pressmeddelande -

Gedeon Richter Pc. och Pharmanest ingår partnerskap angående Pharmanest produkt för smärtlindring för gynekologisk användning

Budapest, Stockholm – Gedeon Richter Plc. (‘Richter’) och Pharmanest AB (‘Pharmanest’ ) meddelade i dag att Richter kommer att kommersialisera Pharmanests SHACT - teknologi, en ny och patentskyddad läkemedelsformulering , i Europa, Latin Amerika samt i vissa ytterligare länder.

Avtalet innebär att Richter kommer att betala en så kallad upfront payment när avtalet undertecknas. Vidare kommer Pharmanest att erhålla en tvåsiffrig royalty på försäljningen samt signifikanta engångsbetalningar när produkten blir godkänd och under den fortsatta kommersialiseringen.

SHACT är en unik teknologi som möjliggör smärtlindring av slemhinnan. I en klinisk studie genomförd i Sverige visade det sig att SHACT på ett signifikant sätt reducerade smärta och obehagskänslor hos kvinnor vid gynekologisk behandling utan att orsaka besvärliga biverkningar. I studien som omfattande 218 kvinnor, uppvisade gruppen som fått SHACT behandling signifikant mindre smärta (p<0.0001) vid spiralinsättning jämfört med kvinnor som inte fick den aktiva behandling en utan i stället fick placebo.

Globalt använder ungefär 170 miljoner kvinnor spiral och miljoner kvinnor besväras av smärta och obehag under spiralinsättningen.

”Vårt partnerskap med Richter är av stort värde för den fortsatta kommersialiseringen av SHACT i Europa och på andra större marknader. Richter är ett ledande företag inom kvinnohälsa med ett mycket gott renommé och deras erfarenhet av att lansera produkter inom området kommer att accelerera lanseringen och användandet av SHACT” , säger Gunilla Lundmark, VD för Pharmanest .

”Vi har under flera år utvärderat olika läkemedel för att reducera smärta vid spiralinsättning och SHACT möjliggör smärtlindring inte bara i livmoderhalsen utan också i livmodern. Andra gynekologiska ingrepp som när biopsier tas från livmodertappen och/eller livmodern samt vid hysteroskopiska ingrepp som är förenade med smärta kan också komma att omfattas av behandling med SHACT. Jag ser fram emot den amerikanska studien”, sade Anita L. Nelson, Professor & Chair OB - GYN, Western University of Health Sciences , Pomona, Kalifornien, USA.

”Vi är fortsatt mycket positiva till att utveckla och kommersialisera produkter inom kvinnohälsa för att förbättra livskvalitén för kvinnor i alla åldrar. Detta avtal är ett steg mot att ytterligare förstärka vår position inom kvinnohälsa runt om i världen och är av avgörande strategisk betydelse för vårt företag ” , sade Erik Bogsch, Verkställande Direktör för Gedeon Richter Plc.

Pharmanest avser att skynda på den kliniska utvecklingen av SHACT för Nordamerika under 2018.

Om Gedeon Richter Plc
Gedeon Richter Plc. (www.richter.hu), med huvudkontor i Budapest / Ungern, är ett stort läkemedelsföretag i Centrala Östeuropa med en växande närvaro i Västeuropa, Kina och Latinamerika. Bolaget hade ett marknadsvärde på 3,7 miljarder euro (3,9 miljarder US - dollar) i slutet av 2016 och Richters konsoliderade försäljning ungefär 1,3 miljarder euro (1,4 miljarder dollar) under samma år. Produktportföljen av Richter täcker många viktiga terapeutiska områden, inklusive kvinnors hälsovård, centrala nervsystemet och kardiovaskulära områden. Richters ursprungliga forskningsverksamhet har den största FoU - enheten i Centralösteuropa och fokuserar på CNS - störningar. Med sin allmänt erkända steroidkemiexpertis är Richter en betydande aktör inom kvinnors hälsovårdsområde världen över. Richter är också aktiv inom biosimilar produktutveckling.

Om Pharmanest AB
Pharmanest AB (www.pharmanest.se) är ett privatägt läkemedelsföretag med fokus på nya produkter för smärtlindring inom gynekologi och obstetrik. Pharmanest AB grundades av forskare vid Karolinska Institutet och idén att utveckla produkter för smärtlindring av slemhinnan är baserad på identifiering av sensoriska nerver i reproduktionsorganet. Pharmanests största aktieägare är Östersjöstiftelsen, som grundades av den svenska regeringen 199 4 med uppdrag att stödja forsknings- och doktorandstudier vid Södertörnuniversitetet och som för närvarande förvaltar en portfölj värd nära 6 miljarder kronor , Recipharm Venture Fund, en del av Recipharm, en ledande (CDMO) inom läkemedelsindustrin samt Praktikerinvest, ett investmentbolag inom Praktikertjänst Group, Sveriges största leverantör av privat hälso- och tandvård, ägs och drivs av tandläkare, läkare och andra terapeuter.

För ytterligare information:
Richter:
Investerare: Katalin Ördög +36 1 431 5680
Media: Zsuzsa Beke +36 1 431 4888

Pharmanest:
Gunilla Lundmark, VD , Pharmanest AB 0709 749 057
E - post: gunilla.lundmark@pharmanest.se

Hakan Wallin, Styrelseordförande 0708 206 594
E - post: hakan.valin@telia.com

Ämnen

Gedeon Richter, med huvudkontor i Ungern är ett av Östeuropas största multinationella läkemedelsföretag med fler än 10 000 anställda. Verksamma med läkemedel och forskning inom gynekologi, centrala nervsystemet och hjärt- och kärlområdet uppgick omsättningen 2012 till 1,1 miljarder Euro. Genom köp av schweiziska PregLem och tyska Grünenthal kvinnohälsoprodukter expanderar bolaget i Västeuropa främst inom gynekologi. Det nordiska huvudkontoret finns i Stockholm.

Mats Jonsson

Presskontakt VD Gedeon Richter Nordics AB +46 (0) 73 320 65 29
Ellen Stokat

Presskontakt PR & Digital solution manager PR & Communication +46768999607

Gedeon Richter Nordics

Gedeon Richter grundades 1901 i Ungern och har således över 100 års erfarenhet av arbete och forskning inom kvinnohälsa. Företaget har funnits i Norden genom dotterbolaget Gedeon Richter Nordics sedan 2012 och har verksamheter i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island. I Norden är Gedeon Richter verksamma inom gynekologi – speciellt inom myom-, och endometriosbehandling, fertilitet, benskörhet, preventivmedel (antikonception) och hormonbehandling kring menopaus.

Gedeon Richter Nordics
Barnhusgatan 22, 5tr