Nytt p-piller med ett helt nytt bioidentiskt östrogen

Drovelis är ett nytt kombinerat p-piller, det första med det bioidentiska östrogenet Estetrol (E4), som har den unika egenskapen att det verkar selektivt i vävnader. Estetrol ger därmed positiva östrogena effekter i vagina, livmoderslemhinna, skelett och hjärtkärl-systemet, och mycket små östrogena effekter på lever och bröstvävnad. P-pillret ger ett effektivt skydd mot oönskad graviditet, ger en regelbunden menstruationsblödning och tolereras väl.

1960 godkändes de första p-pillren i USA och 1964 kom p-pillret till Sverige. Därefter har varianter av p-piller utvecklats efter hand, även om få innovationer har presenterats de senaste decennierna. Fram tills nu innehåller de flesta kombinerade p-piller det syntetiska östrogenet Etinylestradiol (EE) och endast två det bioidentiska östrogenet Estradiol (E2).

Nu kommer ett nytt bioidentiskt östrogen, Estetrol (E4), som till skillnad från alla andra östrogener är det enda med selektiv verkan i vävnaderna. Det innebär att man får de önskade östrogena effekterna och mindre av de oönskade effekterna.

Nya p-pillret Drovelis är det första med Estetrol (E4). Estetrol bildas i fostrets lever och förs över till mamman via moderkakan. Östrogenet finns hos både mamman och fostret under graviditeten. E4 ger östrogena effekter i vagina, livmoderslemhinna, skelett och hjärtkärl-systemet1,3, och till skillnad från andra östrogener liten påverkan på lever1,2,3 och bröstvävnad5,6,7.

I kombination med p-pillrets andra aktiva substans, gulkroppshormonet Drospirenon, ger Drovelis en pålitlig ovulationshämning, en regelbunden menstruationsblödning och ett effektivt skydd mot graviditet. Det ger även liten påverkan på vikt, hud, libido4,8 hemostatiska parametrar9, glukosmetabolism och lipidprofil10.

• - Drovelis är ett värdefullt tillskott till kvinnors hälsa och välbefinnande. Det innehåller ett helt nytt östrogen som verkar selektivt på östrogenreceptorerna, vilket leder till att lever och bröstvävnad utsätts för mindre påverkan. Det är en viktig faktor, eftersom p-piller i många fall tas under många år. Våra studier visar även ett förutsägbart blödningsmönster med få mellanblödningar och ett effektivt skydd mot graviditet, säger Kristina Gemzell Danielsson, professor och överläkare i obstetrik, och gynekolog på Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset.

Estetrol kan dessutom bidra till att förändra bilden av hormonella preventivmedels påverkan på miljön, eftersom det till skillnad från andra östrogener inte påverkar det akvatiska ekosystemet11.

Effektivt i förebyggande av oönskad graviditet
Två huvudstudier med cirka 3 400 kvinnor visar att Drovelis är effektivt gällande att förebygga oönskad graviditet4,8. Huvudeffektmåttet (Pearl-index) var antalet oönskade graviditeter per 100 kvinnoår (vilket motsvarar 100 kvinnor som använde preventivmedlet under ett år). Ett lägre Pearl-index innebär lägre risk att bli gravid. I den europeiska studien med 1 553 kvinnor 18–50 år låg Pearl-index på 0,44 för gruppen kvinnor 18–35 år och 0,38 för hela gruppen. Det anses vara ett effektivt värde för ett oralt preventivmedel4.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Mia Lindeberg, Medical Advisor, Gedeon Richter Nordics
Mobil: 070-466 32 53, e-post: lindebergm@gedeonrichter.com

Om Estetrol

Estetrol (E4) i Drovelis är en syntetisk version av ett östrogen som finns naturligt i människokroppen, och som cirkulerar mellan modern och fostret i höga nivåer under en graviditet. Den syntetiska Estetrol-versionen är producerad från en växtkälla, främst kommersiellt tillgängliga sojaöstroner.

Om Drovelis

Drovelis är ett receptbelagt, kombinerat p-piller som innehåller två aktiva substanser, Estetrol (ett östrogen) och Drospirenon (ett gestagen). Drospirenon är ett hormon med liknande effekter som det progesteron som produceras under menstruationscykeln. Både Estetrol och Drospirenon har lång halveringstid som ger ett effektivt preventivt skydd mot oönskad graviditet (Pearl index 0,44) och ett regelbundet blödningsmönster med få mellanblödningar. Drovelis har en lång glömskemarginal på upp till 24 timmar. Drovelis ska inte användas av kvinnor som tidigare har haft blodproppar i venerna eller artärerna, eller av de som löper risk att få blodproppar. Inte heller av de som har haft svåra lever- och njurproblem, levertumörer, hormonberoende cancerformer eller onormala blödningar från könsorganet av okänd orsak. De vanligaste biverkningarna med Drovelis (hos upp till 1 av 10 användare) är oregelbundna blödningar mellan menstruationer (metrorragi), huvudvärk, akne, vaginal blödning och smärtsamma menstruationer (dysmenorré)11.

1. Abot A, et al. EMBO Mol Med 2014 oct 6: 1328–1346. 2. Arnal JF, et al. Physiol Rev 2017 Jul 1;97(3):1045–1087. 3. Coelingh-Bennink HJ, et al. J Reproduktionsmed Endokrinol_Online 2015; 12 (4). 4. Gemzell-Danielsson K, et al. BJOG 2021 online Jul 10 5. Singer CF, et al. Carcinogenesis 2014. Nov;35(11):2447-51 6. Giretti MS, et al. Front Endocrinol (Lausanne) 2014; 5:80 7. Gérard et al. J Endocrinol 2015 Jan;224(1):85-95. 8. Creinin M et al. 2021; Obstetrics & Gynecology: submitted. 9. Douxfils J et al. Contraception. 2020;102(6):396-402.
10. Klipping C et al. Contraception 2021. 11. Produktresumé för Drovelis.

Kategorier

Gedeon Richter, med huvudkontor i Ungern är ett av Östeuropas största multinationella läkemedelsföretag med fler än 10 000 anställda. Verksamma med läkemedel och forskning inom gynekologi, centrala nervsystemet och hjärt- och kärlområdet uppgick omsättningen 2012 till 1,1 miljarder Euro. Genom köp av schweiziska PregLem och tyska Grünenthal kvinnohälsoprodukter expanderar bolaget i Västeuropa främst inom gynekologi. Det nordiska huvudkontoret finns i Stockholm.

Mats Jonsson

Presskontakt VD Gedeon Richter Nordics AB +46 (0) 73 320 65 29
Ellen Stokat

Presskontakt PR & Digital solution manager PR & Communication +46768999607

Gedeon Richter Nordics

Gedeon Richter grundades 1901 i Ungern och har således över 100 års erfarenhet av arbete och forskning inom kvinnohälsa. Företaget har funnits i Norden genom dotterbolaget Gedeon Richter Nordics sedan 2012 och har verksamheter i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island. I Norden är Gedeon Richter verksamma inom gynekologi – speciellt inom myom-, och endometriosbehandling, fertilitet, benskörhet, preventivmedel (antikonception) och hormonbehandling kring menopaus.

Gedeon Richter Nordics
Barnhusgatan 22, 5tr