Påminnelse: I helgen samlas hundratals Geek Girls för att prata nätsäkerhet och digitalt självförsvar

Den 23-24 maj anordnas Geek Girl Meetup 2015 på Tekniska Museet i Stockholm. Årets tema är BIG SISTER, som inkluderar frågor kring nätsäkerhet, övervakning och digitala fotspår. Geek Girl Meetup verkar globalt för att lyfta kvinnor inom mansdominerade områden som teknik, IT och startups.

Har du Facebook? Använder en smartphone? Och handlar på nätet? Då bör du vara intresserad av årets tema på Geek Girl Meetups Riksevent: Big Sister. Big Sister är två dagar med 40 talks/föreläsningar om säkerhet, övervakning och din integritet på nätet, och riktar sig till alla nyfikna tjejer/kvinnor som är intresserade av att lära sig mer.

Geek Girl Meetup riksevent samlar såväl kända som okända talare som delar med sig av sin kunskap i workshops och sessions. Här blandas experter med rookies och alla deltagare är välkomna att berätta om det som de är bra på. På så sätt skapas en välkomnande miljö, nya förebilder synliggörs och det blir en bra grogrund för kunskapsutbyte och kontaktskapande. Årets tema är Big Sister.

- Big Sister är vår egen tolkning av Big Brother. I dagens digitaliserade samhälle lämnar vi alltid fotspår efter oss. Ingen av oss vet vad datan kan och kommer användas till i framtiden. Vi tycker därför att det är viktigt att alla geek girls får lära sig digitalt självförsvar, säger Linda Sandberg, ordförande för Geek Girl Meetup Ideella Förening och programansvarig Big Sister.

I programmet finns både svenska och internationella talare. Bland annat Eva Galperin, som är global politisk analytiker för Electronic Frontier Foundation, Vian Tahir och Azuka Nnamaka från Nätaktivisterna samt Amelia Andersdotter som bland annat har varit svensk ledamot i Europaparlamentet för Piratpartiet. Brit Stakston från Blank Spot Project, och Civil Rights Defenders kommer också att vara på plats och hålla föredrag.
Se alla talare på vår sida www.bigsister.se

På lördagskvällen 23 maj öppnar också Geek Girl Meetup upp för alla, som då är välkomna till vår stora fest på spelföretaget Kings kontor. Där finns möjligheten att träffa talare, mingla med geekgirls, se uppträdanden och knyta nya kontakter.

För mer information eller intervjuförfrågningar vänligen kontakta pressansvarig:
Lisa Evertsson Norrevik
Mail: lisa@norrevik.com
Telefonnummer: 0704012202

Pressackreditera dig senast torsdag 21 maj på vår ackrediteringssajt eller genom att kontakta pressansvarig.

Stort tack till våra huvudsponsorer!

Tekniska museet
Geek Girl Meetup 2015: BIG SISTER anordnas i samarbete med Tekniska museet.

Binero
Binero är Sveriges vänligaste webbhotell och har sponsrat GGM sedan starten. Binero har också engagerat sig för ett fritt internet, utan övervakning. Med en stabil och modern servermiljö samt grym support är Binero det bästa valet för både GeekGirls och andra.

KlarnaGör det enklare att handla.

AcademicWorkBygger karriärer och skapar jobb för Young Professionals.

King ”Varje berättelse behöver alla slags hjältar, därför sponsrar vi Geek Girl Meetup igen.”