News -

Bo Hansson prisas av Musikföreningen i Stockholm

Musikföreningen i Stockholm har tilldelat Bo Hansson ett stipendium om 40 000 kronor med följande motivering: För ett stadigt flöde av verk som vårdar och berikar den svenska körtraditionen.

Bo Hansson är född 1950 i Kalmar. Han studerade gitarr vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och tog sin examen 1978. Hans musik framförs både i Sverige och utomlands och ett stort antal av hans kompositioner är förlagda och dokumenterade på skiv- och radioinspelningar. Bo Hansson har tillsammans med dirigenten Gary Graden gjort flera kompositionsprojekt tillsammans med barn. Sedan 1980 undervisar Bo i gitarr, kammarmusik och sång- och instrumentalensemble på Södra Latins gymnasiums yrkesmusikerprogram i Stockholm. På Gehrmans Musikförlag har han bland annat gett ut följande verk för kör, Psalm 90, Och havet hör jag, For as the rain och Then I heard the singing. Se länkar nedan för fler titlar.

Stipendiet tas emot tillsammans med kvinnliga kompositören Tebogo Monnakgotla och delas ut i samband med Musikföreningens årssammankomst fredagen 19 maj 2017.

Musikföreningen i Stockholm grundades 1880 av Ludvig Norman & Vilhelm Svedbom som en stor oratoriekör i Stockholm. Efter mer än 100 konserter under ca 40 år avtog konsertverksamheten och 1928 ombildades föreningen till Musikföreningens stiftelse för belönande av svensk tonkonst. Det första stipendiet utdelades år 1936 till Hugo Alfvén och har sedan dess utdelats till ca 60 av de främsta svenska tonsättarna och med en tonvikt på körmusik. År 2016 gick stipendierna till Victoria Borisova-Ollas och Daniel Börtz och året innan till Catharina Palmér och Anders Hultqvist.

• bo hansson