News -

Dirigenten Sakari Oramo tilldelas Eliasson-utmärkelse

För sin hängivenhet för Anders Eliassons musik har den finländske dirigenten tilldelats en ny utmärkelse av det internationella Anders Eliasson-sällskapet.

I samband med veckans framföranden av Anders Eliassons Symfoni nr 4 i Konserthuset Stockholm, med Kungliga Filharmonikerna under ledning av chefdirigent Sakari Oramo, tilldelades Oramo en nyinstiftad utmärkelse: The Anders Eliasson Appreciation Award.

Utmärkelsen är instiftad av The International Anders Eliasson Society och presenterades av sällskapets ordförande, den österrikiske radioprofilen Peter Kislinger. The International Anders Eliasson Society är ett sällskap med säte i Wien som grundades 2016, och vars syfte bland annat är att dokumentera och sprida information om Anders Eliassons musik. Oramo är utmärkelsens första mottagare, och han får den ”for his outstanding contribution to the dissemination of Anders Eliasson’s music”.

Anders Eliasson (1947–2013) är utan tvekan en av de allra främsta tonsättarna Sverige någonsin upplevt. Den kraftfulla, intensiva musiken besitter ett starkt och personligt uttryck som gör honom unik i såväl svenskt som internationellt musikliv. Originaliteten i hans skapande ger sig tillkänna över hela fältet; i de många kammarmusikverken liksom i symfonier, solokonserter och oratorier.

Sakari Oramo och Kungliga Filharmonikerna spelar nu in Symfoni nr 4 för utgivning på skivbolaget BIS, vilket blir en världspremiär på cd för detta verk. Sakari Oramo har tidigare, 2015, dirigerat just denna symfoni med till exempel Deutsches Symphonie-Orchester Berlin. Det väckte också stor uppmärksamhet när Sakari Oramo och Kungliga Filharmonikerna 2016 framförde Eliassons magnum opus Dante Anarca för kör, orkester och sångsolister. Oramo har tidigare lett orkestern i bland annat Eliassons Trombonkonsert, orkesterverket Turnings, Symfoni nr 1 och klarinettkonserten Sette passaggi.

• anders eliasson