Rosenbergpriset till Thomas Jennefelt

Föreningen Svenska Tonsättare delar årligen ut Rosenbergpriset till en tonsättare med betydelsefull och nyskapande verksamhet bakom sig. Prissumman är på 75 000 kronor och har i år tilldelats Thomas Jennefelt. Pristagaren tillkännagavs under söndagen 26 mars i samband med Svensk Musikvår på Musikaliska vid prisutdelning i Clara Schumannsalen.

Thomas Jennefelt har alltsedan debuten Warning to the rich 1977 varit det tonsättarnav det svenska körundret cirkulerat ikring. Flera av hans kompositioner har blivit standardrepertoar i både svensk och internationell körtradition, och han är utan tvekan en av Sveriges främsta körtonsättare. Därtill har han komponerat flera större och mindre operor, samt instrumental kammarmusik. Han har också med själ och hjärta i många år engagerat sig för sina kollegor och för svenskt musikliv, som ordförande för FST, och vice preses i KMA.

På Gehrmans Musikförlag har Thomas Jennefelt över 30 utgivna körverk. Som en av våra mest framförda nutida körtonsättare får han beställningar från flera svenska körer samt bl a från Bayerische Rundfunkchor, The Swingle Singers, Kammerchor Saarbrücken, Ex Cathedra i Birmingham, Microkosmos (Vierzon) och Musikhochschule Basel.

Se ett urval av hans körkompositioner via länkarna nedan. Samtliga verk av Jennefelt går att se på vår hemsida

På samma tillställning delades även två andra stipendier ut, FST:s interpretpris till pianisten Anna Christensson och Musikens Möjliggörare till GotlandsMusikens producent Erik Skagerfält.