Albert Schnelzer - Tales from Suburbia - CD-release

Nu finns för första gången orkestermusik av Albert Schnelzer utgiven på CD.
Det är BIS records som släppt CD:n 'Tales from Suburbia'.

Titelspåret Tales from Suburbia skrevs på beställning från BBC Symphony Orchestra och Sveriges Radios Symfoniorkester och uruppfördes i Barbican Hall i London 2015. Här har Albert Schnelzer, som själv bor i förorten, hämtat inspiration från denna miljö av skarpa kontraster, där kulturer från världens alla håll möts, där naturen möter betongen, en miljö där stillheten möter stadens puls.

Därefter kommer två verk inspirerade av gruppen Pink Floyd. Här finns inga musikliska citat utan det är texterna som Schnelzer har låtit fungera som en katalysator för musiken.

I den oerhört vackra cellokonserten, Crazy Diamond, handlar det om bandmedlemmen Syd Barrets tragiska öde, medan det i Brain Damage - en konsert för orkester i tre satser - handlar om en vandring mellan olika sinnesstämningar, från ilska, frustration och vemod till en strimma av hopp.

Göteborgs Symfoniorkester spelar under ledning av Benjamin Shwartz, och med Claes Gunnarsson som solist i cellokonserten.

Läs mer i det bifogade presentationsbladet nedan.

Albert Schnelzer är också aktuell med operan Norrmalmstorgsdramat - att dö på sin post, som har premiär i Vattnäs Konsertlada fredag den 13 juli.