Gehrmans Musikförlag hyllar svensk körmusik med Sissela Kyle på Eric Ericsons 100-årsdag

Firandet av Eric Ericson och hans enorma betydelse för svenskt musikliv syns under hösten på många av de svenska konserthusen. I Eric Ericsonhallen på Skeppsholmen i Stockholm har man valt att samarbeta med Gehrmans Musikförlag för att göra Ericsons 100-årsdag extra festlig. Konserten är ett högtidligt tillfälle för förlaget, som fyller 125 år.

– Att fira Gehrmans långvariga utgivning av den unika svenska körmusiken just på Eric Ericsons födelsedag, i Eric Ericsonhallen, känns otroligt inspirerande, säger Gunnar Helgesson, VD för Gehrmans Musikförlag. Eric hade ju fingret i den musikaliska syltburken under en stor del av 1900-talet genom sina nära samarbeten med otaliga svenska körtonsättare

Musik och poesi

Som konferencier medverkar Sissela Kyle. Hon är också poesisolist, en roll som betonar texternas betydelse för musiken.

– Körmusiken skulle inte vara den speciella konstform den är utan de svenska poeterna och deras fantastiska texter. Därför är vi väldigt glada över samarbetet med Sissela Kyle. Det ska bli spännande att höra hennes tolkningar av de ord vi sjunger, säger Anders Eby, konsertens dirigent, professor i kördirigering och Mikaeli kammarkörs konstnärliga ledare.

Hemlig kvinnlig 1800-talstonsättare

Konserten på Eric Ericsons födelsedag ingår i satsningen #svenskkörmusik, en serie filmer som under 2018 presenterar ett stycke av en körtonsättare i månaden. Inför konserten har Anders Eby tillsammans med Gehrmans Musikförlag arbetat med en jubileumsutgåva av oktober månads stycke – musik av en än så länge hemlig kvinnlig tonsättare.

– Vi är särskilt stolta att ha hittat musik av denna fina tonsättare, säger Gunnar Helgesson. Före mitten av 1900-talet kom alltför många kvinnliga kompositörer i skymundan, och denna kvinna var en betydelsefull person i det svenska musiklivet. Vårt jubileumsverk är dessutom skrivet 1893, samma år som Gehrmans grundades.

– Eric Ericson uruppförde ofta musik av samtida tonsättare men återupptäckte också gamla mästare, så det är helt i hans anda!

Konserten äger rum i Eric Ericsonhallen, fredag den 26 oktober kl 19.

#svenskkörmusik ingår i Gehrmans Musikförlags 125-årsjubileum under 2018. En film i månaden presenterar ett körverk av en svensk tonsättare från varje decennium sedan 1893.

Konserten är en del av Eric Ericson International Choral Centres satsning Eric100.

Medverkande

Mikaeli kammarkör

Lena Swanberg, sång

Carlos Murakami, piano