Jacob Mühlrad - Sommarvärd i P1

Den 4 augusti är den 26-årige tonsättaren Jacob Mühlrad Sommarvärd i P1.

Jacob berättar om programmet:
"Det kommer att handla om hur det är att gå från att definieras via sina misslyckanden till att lyftas upp för sina framgångar; om musik som religiositet och hur den tillåter mig att vara extremist. Men detta är också en historia om svårigheterna att som dyslektiker lära sig noter, vara ung kompositör av konstmusik…och mina desperata försök att hantera panisk scenskräck.”

Jacob Mühlrad har kommit att bli en av Sveriges mest uppmärksammade och eftersökta tonsättare. Han skriver musik för Sveriges främsta körer. Han är den yngste att ha fått ett balettverk uppfört på Kungliga Operan. Han har skrivit flera verk till musiker ur Kungliga Filharmonikerna och Radiosymfonikerna. Förra året fick han sitt cellostycke Pan uruppfört i Carnegie Hall i New York. De närmaste åren väntar bland annat en internationell sambeställning för svenska Radiokören, WDR Rundfunk Chor Köln och San Fransisco Chorus, ett konsertöppnarstycke beställt av symfoniorkestrarna i Gävle och Norrköping, och en violinkonsert för solisten Christian Svarfvar och Kungliga Filharmonikerna.
I januari fick han ta emot Micael Bindefelds Stipendium till minnet av Förintelsen avsett för en körkomposition om sin morfars upplevelser i koncentrationslägren Auschwitz och Bergen-Belsen. Verket heter Kaddish och uruppförs av Radiokören med Eva Dahlgren som solist i Berwaldhallen den 14 oktober.

Jacob Mühlrad har också medverkat som medkompositör på Silvana Imams skiva Naturkraft.

Jacob Mühlrad tilldelades i december 2016 Rosenborg/Gehrmans stipendium till ung tonsättare.

Läs också intervjun "Jacob Mühlrad - turning rituals into music" i nya numret av Nordic Highlights som du hittar längst ner på sidan.

• jacob mühlrad