John Bauer-svit 1918 – Premiär

Tonsättaren Jonas Valfridsson har komponerat en svit inspirerad av konstnären John Bauers liv och målningar, med anledning av att det i år är 100 år sedan Bauer och hans familj omkom en stormig höstnatt på Vättern, när ångaren S/S Per Brahe förliste.
John Bauer-svit 1918 får sin premiär söndag den 4 november på Kulturhuset Spira.

Det är en 6-satsig kör- och orkestersvit på närmare 40 minuter och blir Jonas Valfridssons mest omfattande verk hittills. Satserna hämtar inspiration från de kända illustrationerna och sagorna, och har titlar som Tuvstarr och älvorna vid Skogmossebo, Vill-Vallareman och de fyra stortrollen och Trollritten.

– Jag har låtit mig inspireras av orkesterklanger från tiden då Bauer var verksam, alltså det tidiga 1900-talet, säger Jonas Valfridsson. Det impressionistiska och naturromantiska ligger där i bakgrunden, men filtrerat genom mina samtida öron. Det har känts otroligt inspirerande att få skriva ett så omfattande verk, det tog mig nästan två års hårt arbete innan jag kände mig nöjd.

John Bauer-svit 1918 är en sambeställning från Smålands musik och teater och Norrköpings symfoniorkester.

Läs intervjun med Jonas Valfridsson

Premiär:
Kulturhuset Spira, Jönköping, 4 november kl. 18.00
Jönköpings Sinfonietta,
Jönköpings Kammarkör och SVF-kören
Dirigent: Christian von Gehren.

Konsertintroduktion: 17:15

• jonas valfridsson