Premiär för uppföljare till Historien om en soldat på Malmö Chamber Music

På lördag, 23 september, är det premiär för Benjamin Staerns och Mi Tylers Historien om en prinsessa på Malmö Chamber Music. Det är en uppföljare till Igor Stravinskijs Historien om en soldat, som nästa år firar 100-årsjubileum. Besättningen är densamma som i Stravinskijs verk, 7 instrumentalister och två berättare (Pernilla August och Rebecka Hemse), men i Staerns/Tylers verk är det inte soldaten utan prinsessan som har huvudrollen.

Historien om en soldat’ hade premiär i september 1918. 99 år har gått sedan dess. Det är ett nytt millennium och nu är flickan inte bara ett tyst redskap för berättaren – det är hon som är protagonisten”, säger librettisten Mi Tyler.

"Musiken följer historien och det finns bland annat musikaliska lutningar till funk, jazz, koral, argentinsk tango, vals som går i tre och tvåtakt samtidigt och andra överraskande moment”, berättar tonsättaren Benjamin Staern, vars pianostycke Waves också uruppförs under festivalen av Lauma Skride.

Information:
Historien om en prinsessa
är ett beställningsverk från Musik i Syd för Malmö Chamber Music och får sin premiär på Palladium i Malmö på lördag, den 23 september, kl.18.00.
Historien berättas av Pernilla August och Rebecka Hemse.
Medverkande musiker är: Baiba Skride, violin, Johnny Teyssier, klarinett, Sebastian Stevensson, fagott, Håkan Hardenberger, kornett, Olle Elfström, trombon, Janne Johansson, kontrabas och Colin Currie, slagverk.

• benjamin staern