Urpremiär för Marie Samuelssons Fem årstider

Den här veckan är det urpremiär för Marie Samuelssons Fem årstider. Det är Musica Vitae som beställt och spelar verket vid tre tillfällen med start ikväll måndag, i Stenbrohult, på onsdag 28 juni under Båstads Kammarmusikfestival, och på fredag 30 juni görs ett sceniskt framförande med dans på Konserthuset i Växjö. Verket kommer även att spelas under Östersjöfestivalen den 27 augusti i Berwaldhallen.

Marie Samuelssons Fem årstider är en poetisk och elegisk kommentar till Vivaldis De fyra årstiderna. Det är skrivet med jordklotets klimatförändringar och stigande temperatur i åtanke, där värmeböljor, skyfall och insekter blir fler i Norden, samtidigt som träd och andra växter frodas i varmare och längre säsonger.  Marie Samuelssons Fem årstider integreras med Vivaldis Våren, Sommaren och Hösten, och spelas två gånger under konserten, efter Våren och efter Sommaren. Dikter ur en kommande samling av Mimmi Palm, inlästa av författaren, markerar starten på varje ny del och årstid.

Vid fredagens konsert i Växjö framförs verket sceniskt. Koreografen och konstnären Carina Reich låter skådespelaren/dansaren Björn Johansson Boklund och floristen Åsa Carlsson inta scenen tillsammans med Musica Vitae, och en ansenlig mängd växter för att skapa en magnifik helhetsupplevelse.

Fem årstider är komponerat för stråkorkester med violan och elektroniskt bearbetade ljud i centrum.Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch – är musikalisk ledare och som violasolist hör vi Daniel Eklund.

• marie samuelsson