Valfridssons Worpswede triptyk på Waldemarsudde

På onsdag den 3 oktober blir det konsert på temat Paula Modersohn-Becker och konstnärskolonin i Worpswede, på Waldemarsudde. För detta tillfälle har Jonas Valfridsson  komponerat sin ”Worpswede triptyk” för violin och piano, som uruppförs av Anders Lagerqvist och Mats Widlund inom ramen för konsertserien "Musik på udden"

Det är inte första gången som Jonas Valfridsson komponerar musik med utgångspunkt i konst. Han har tidigare inspirerats av kenyansk-amerikanska Wangechi Mutus målningar i sina orkesterverk, och nu senast är det John Bauers sagomålningar som inspirerat honom till att skriva en hel svit för kör och orkester, John Bauer-svit 1918, som uruppförs i Jönköping den 4 november.

Vid konserten på onsdag spelas också musik av Paul Hindemith, Johannes Brahms, Charles Koechlin, och Johanna Senfter.
Medverkande musiker: Fredrik Malmberg och Vokalharmonin, Chris Parkes (horn), Mats Widlund (piano) och Anders Lagerqvist (violin). Marika Lagercrantz läser texter av Rainer Maria Rilke och Marie Darrieussecq
Konserten startar 18.30

Mer information om konserten

Läs mer om Jonas Valfridsson i bifogade artikeln nedan.

• jonas valfridsson