Förståelsen för bästföredatum behöver öka för att minska matsvinnet

Förståelsen för bästföredatum behöver öka för att minska matsvinnet

Ny rapport från Livsmedelsverket

För att ta reda på vad hushållen slänger har Livsmedelsverket genomfört en plockanalys. Där har de gått igenom avfall från hushållen i femton olika kommuner för att se vad vi slänger mest av.

Vi visste sedan innan att det var kategorierna frukt och grönsaker, samt bröd som vi slänger mest av i Sverige. Genom denna rapport har vi fått en mycket mer detaljerad insyn i de svenska köken och har dragit slutsatsen att det är bristande kunskap som är boven.

Idag slängs 33 kilo per person och år av den mat som hade kunnat ätas upp om den hanteras på ett annat sätt.

Av dessa 33 kilo är det 18 kilo mat och dryck som hälls ut i vasken.

Efter en gedigen analys kan vi konstatera att det vi slänger mest av är:

1. Frukt och grönsaker (huvudsakligen äpplen, potatis, morötter och lök)

2. Bröd och brödprodukter

3. Övrigt ätbart (blandning av kategori 1 och 2)

4. Matrester (12%)

5. Kött (12%) (köttet utgörs av huvudsakligen korv och pålägg)

Denna plockanalys är oerhört användbar för Livsmedelsverket när de ska utforma sitt mer riktade material kring vad behöver hushållen hjälp med. De har nu utökat sina tips på hur hushållen ska minska sitt matsvinn. Tipsen innehåller bland annat att vi ska:

• planera våra måltider och inköp

• inventera vår kyl, frys och skafferi

• tänka kortsiktigt

• handla mindre och oftare

• förvara maten rätt

• tillaga rätt portioner

Tipsen hittar du här.

Intressant är att en fjärdedel av all mat i förpackningar som slängs är oöppnade. Detta ger en indikation på att vi måste skapa förståelse för bästföredatum kontra sista förbrukningsdag, samt titta, lukta, smaka innan vi slänger en produkt.

Som den nya rapporten av WWF och Tesco visar är matsvinnet överlag mycket större per capita i höginkomst- och industrialiserade länder än i utvecklingsländer. Konsumenter i Europa och Nordamerika slänger 95-115 kg/år, medan siffran ligger på 6-11 kg/år i sub-Sahara och Sydostasien. Detta visar på att vi tror oss ha råd att slänga mat i Sverige eftersom det inte påverkar vår ekonomi. Men det visar också på att vi slösar med våra resurser och har bristande respekt och för lite kunskap om allt arbete och alla resurser som gått åt för att få våra livsmedel på tallriken.

Genom att följa Livsmedelsverkets tips och aktivt minska på ditt eget matsvinn i hemmet och på din arbetsplats tar du ansvar för ekonomin, respekterar jordens resurser och gör en aktiv insats för klimatet varje dag!

Saknas kunskap och utbildning på din arbetsplats så kontaktar ni oss på Generation Waste – vi inspirerar och ger er verktygen!