Minska matsvinnet använd frysen för att förlänga hållbarheten

Minska matsvinnet använd frysen för att förlänga hållbarheten

Grönsaker, frukt, mejeriprodukter och ägg som sjunger på sista valsen åker ofta rätt ner i papperskorgen. Men så behöver det inte vara. Genom att använda frysen så kan du förlänga hållbarheten och ge råvaror och livsmedel ett längre liv.

Nästintill alla råvaror och livsmedel går att frysa in. Vad man dock bör ha i åtanke är att inte allt får tillbaka sin ursprungliga konsistens vid upptining. Men detta ska inte hindra en från att frysa in sådant som man vanligtvis slänger. Man bör istället tänka att de upptinade livsmedlen och råvarorna får ett nytt liv –klimatsmart mat. Och kanske viktigast av allt – att de inte slängs.

Frysa in grädde

Så mycket grädde har slängts genom åren, för att folk inte vetat om att det går utmärkt att frysa in. Man kan antingen tina grädden genom att slänga in den i mikron eller låta den stå framme en timme innan användning. Grädde som varit fryst kan inte vispas, då den ofta blir vattnig vid upptining. Den går dock utmärkt att använda i grytor eller andra varma rätter.

Frysa in grönsaker

Samma sak gäller när det kommer till grönsaker: Grönsaker går utmärkt att frysa in, så länge man använder de i mat som ska ätas varm. Upptinade grönsaker har nämligen en tendens att tappa sin spänstighet vid upptining.

Frysa in grönsaksblast och spill

I restaurangkök finns det oftast en fond som står och puttrar. Fonden fylls hela tiden på med blast, skal och skalkar av kockarna. I hemmet har vi i inte möjlighet att ha en fond som konstant står och puttrar (hur härligt det än hade varit). Istället får vi frysa ner grönsaksspillet och göra en smakrik fond vid senare tillfälle – Samma tänkt, annorlunda tillvägagångssätt.

Frysa in ost

När du fryser ost förändras inte smaken, däremot kan konsistensen förändras. De flesta ostsorter bli smuliga och svåra att skiva vid upptining. Därför tipsar vi om att riva osten innan man fryser den. Osten kan sedan användas till tacosen, toasten eller som smakhöjare i annan varm rätt.

Frysa in ostskalkar

Det hör till ovanligheterna att en hel ost faktiskt äts upp. Oftast blir det en ganska rejäl skalk kvar som vanligtvis åker rakt ner i soptunnan. Men så bör det inte vara. Istället kan man frysa in skalken och använda i gratängsåsen eller riva på pizzan.

Parmesan-skalkar brukar vi tipsa om att göra parmesan-olja på. Lägg ner några skalkar i en en oljeflaska av glas fyll på med olja och låt stå i ett mörkt svalt skåp några dagar.

Frys in frukt

Kasta inte frukt som börjar tappa färg och bli tråkig. Skala och skiva och lägg dem i en påse i frysen istället! Sen kan du mixa dem till glass eller smoothie. Apelsinerna kan du göra apelsinjuice på, som också går utmärkt att frysa.

Frysa in äggula och äggvita

Att frysa in äggvita går utmärkt och är perfekt att ha tillhands när du vill göra dina egna maränger. Att frysa in äggulor går också bra. De kan användas till carbonara, omelett eller biff Rydberg. Att frysa in hela ägg som de är går tyvärr inte eftersom vätskan i äggen då expanderar. Knäck istället äggen i en bunke och frys in i små formar.