Gents introducerar florentinska BOIS 1920

Gents fortsätter satsningen på spännande dofter från genuina parfymhus och introducerar de exklusiva och tidlösa dofterna från den florentinska parfymtillverkaren BOIS 1920.

BOIS 1920 är ett varumärke som ger uttryck för den italienska Galardi familjens passion för dofter och för sin hemstad Florens. Det började redan 1920 när Guido Galardi sökte sig fram över de blommande lavendelfälten på de florentinska kullarna i jakt på lösningar och eteriska oljor. Guidos dröm om att skapa spännande parfymer höll tyvärr bara fem år innan han tvingades stänga ner, men hans passion för dofter ärvdes av sonsonen Enzo som långt senare senare återupptäckte de gamla doftrecepten och startade parfymhuset BOIS, Bottega Italiana Spigo.

Med tiden har Guidos känslor och själ från de gamla recepten materialiserats i BOIS 1920, en samling förädlade dofter som är både sofistikerade och komplexa, skapade för hand från exceptionella råvaror för att ge en långvarig doftupplevelse. Förpackade i små handskapta flaskor, utsmyckade och vackert dekorerade, förseglade med en kork i ebenholts eller metall. Varje flaska är ett dyrbart konstverk.

Enzo Galardis moderna tolkningar av familjens doftrecept har väckt stor internationell framgång och placerat BOIS 1920 bland världens fem bästa dofter på FiFi Awards, parfymvärldens motsvarighet till filmernas Oscar.

”Att köpa parfym var länge likställt med att handla något av modehusens massproducerade designparfymer i taxfree butiken. Så är det inte längre. Intresset för dofter växer och skillnaden mellan äkta och syntetiska råvaror märks. Vi på Gents vill uppmärksamma de mindre parfymhusen där passionen för dofter är drivkraften och där tillverkningen fortfarande är ett hantverk. Därför är vi stolta att BOIS 1920 nu tar plats bland våra andra parfymer från Creed, Penhaligon’s, Bond no. 9, Xerjoff-Casamorati, Floris och Acqua di Parma med flera”, säger Fredrik Bengtsson, vd på Gents.

BOIS 1920 säljs genom ett fåtal utvalda butiker, Gents är en av dessa och BOIS finns nu att upptäcka på Gents Barber & Perfume Bar, Gents Barber & Shop samt i internetbutiken Gents.se.