Torra golv ökar säkerheten

För många företag kan väta på golvet innebära både ett hygienproblem och en säkerhetsrisk. Nu kan ett nyutvecklat system från Tyskland råda bot på problemet.

När golven blir våta finns risk att personal halkar med skador som följd, och det finns också risk att truckar kan få sladd i vätan. I vissa fall kan väta på golvet också vara ett hygienproblem, eftersom vatten utgör en grogrund för bakterietillväxt.

Speciellt inom livsmedelsindustrin är det vanligt att man jobbar med mycket vatten och golven blir ofta våta. I övergången mellan kyllager och vanligt lager kan det bli blött på grund av kondens. Hos mer traditionell industri kommer vätan från truckar som kör ute i regn och slask och sedan åker rakt in på lagret. Vätan skapar inte bara problem där den ligger, utan den kan också föras vidare in i t.ex. omklädningsrum och ge problem med arbetsmiljön.

DryZone heter systemet från Tyskland som kan lösa problemet. En speciellt utvecklad non-woven matta spänns fast på ett galler. Mattan har väldigt hög absorptionsförmåga, samtidigt som den kan frigöra vätska nedåt. Gallret ligger sedan i ett tråg som gjuts ned i golvet. Vätska som sugs upp av non-woven duken faller ner i det underliggande tråget, och duken behåller därför hela tiden sin kapacitet. Duken fungerar på i stort sätt alla vätskor som vatten, oljor eller andra lösningar. Systemet finns i Tyskland sedan något år tillbaka och lanseras i Sverige under hösten 2013.

- Till att börja med kommer vi vända oss mot livsmedels- och tyngre industri, säger Henrik Lidholm, VD för Gentus AB som tar systemet till Sverige. Det finns dock ett annat segment där jag ser en enorm potential. Har du sett entrén till en livsmedelsbutik i februari? Det är min torra dröm avslutar Henrik.

• entré
  • torka hjul
  • hjultorkning
  • profilgate