Premiär för Geoenergidagen den 4 oktober

Den 4 oktober är det premiär för Geoenergidagen, en konferens på Arlanda om Sveriges tredje största förnybara energikälla. En av många frågor som kommer att belysas och debatteras är miljövärdering av el och teorin om marginalel.

Geoenergidagen arrangeras av Svenskt Geoenergicentrum, ett nybildat kunskapscentrum för geoenergifrågor. Geoenergidagen blir ett årligen återkommande forum för kunskapsutbyte kring denna till stor del ännu outnyttjade energikälla. Konferensen belyser hela processen kring geoenergiprojekt, från juridiska, ekonomiska och miljömässiga överväganden, genom upphandlings-, design- och genomförandefaserna till drift och uppföljning.

Dagen avslutas med en debatt kring geoenergin i det hållbara samhället, med en panel som representerar flera olika aspekter och intressen kring energisystem i byggnader:

Bo Normark, Power Circle

Daniel Friberg, Energimyndigheten

Per Forsling, Fastighetsägarna Stockholm

Cecilia Öhman, Svensk Fjärrvärme

Tomas Hallén, Akademiska Hus

Johan Barth, Geotec

En aktuell fråga som kommer debatteras är miljövärdering av el och teorin om marginalel. Titta gärna på filmen om marginalel, ”Fulel – finns den?” inför konferensen:

Geoenergidagen riktar sig till dig som har intresse i geoenergifrågor, till exempel som fastighetsägare eller fastighetsförvaltare, företagsledare, strateg, energisamordnare, energiansvarig, teknisk chef, teknisk förvaltare, konsult, miljöansvarig, politiker.

Konferensen äger rum den 4/10 på Clarion Arlanda. Den föregås av en halvdags förkonferens med workshop eftermiddagen den 3/10. Anmälan till Geoenergidagen sker på www.geoenergicentrum.se. Där finns också det kompletta programmet.