Gå direkt till innehåll
Härjeåns Nät väljer att kompetensutveckla den egna personalen och lägger ledningsanvisningen på Geomatikk.

Outsourcing av ledningsanvisning långsiktigt lönsamt för Härjeåns Nät AB

Med regeringens elektrifieringsstrategi ökar trycket på ledningsbolagens utveckling av tjänster. Nya EU-regler kräver efterlevnad vilket i sin tur innebär att ledningsägarna behöver rätt kompetens. För att fokusera på att utveckla tjänster som skapar värde i denna omställning har Härjeåns Nät valt att outsourca ledningsanvisningen till Geomatikk.

Härjeåns är ett energi- och fiberbolag med huvuddelen av verksamheten i Jämtland, Härjedalen och Västernorrland. Bolaget har både egen elproduktion och fungerar som distributör av inköpt energi till drygt 27 000 abonnenter. Patrik Öh är enhetschef Service och projekt. När han började på Härjeåns anlitades Geomatikk för ledningsanvisningen, det vill säga anvisning av ledningar under jord för att undvika grävskador vid markarbeten. Under en period valde företaget att själva utföra ledningsanvisningen men 2018 förnyade Härjeåns sitt avtal med Geomatikk.

Ledningsanvisningen tog för mycket tid

— Vi ville prova att sköta ledningsanvisningen utan att göra några personalförändringar, förklarar Patrik beslutet att avsluta samarbetet med Geomatikk.

— Det visade sig ganska snart att arbetet tog mycket tid av våra egna resurser, framförallt var administrationen kring ärendena mer omfattande än vi trott, säger Patrik.

Utvecklar den egna personalen

Då Härjeåns Nät började fundera på att outsourca ledningsanvisningen igen var det viktigt att långsiktigt räkna på vinsterna.

— I glesbygd är kompetensförsörjningen en ännu större utmaning än i storstadsregionerna och det är svårt att rekrytera spetskompetens. Det ger incitament att satsa på den egna personalens kompetensutveckling, menar Patrik.

— Rent konkret får vi mer tid till sådant som skapar värde för organisationen, det vill säga resurser att utveckla vår egen kompetens och våra nät, säger han.

Bra samarbete med regelbundna avstämningar

Då beslutet var fattat att återigen lägga ut ledningsanvisningen föll valet på Geomatikk igen. Patrik förklarar:

— Anledningen till att vi valde Geomatikk är att det är en stor och känd aktör. När vi lade ut ledningsanvisningen på dem igen var det av samma skäl och att vi även visste att samarbetet fungerade bra.

IT-tjänster ett stöd för organisationen

Geomatikks ledningsanvisningstjänst är integrerad i ett IT-stöd kopplat till Ledningskollen och kombinerar personlig handläggning av Geomatikk Nätservice med digitala tjänster för såväl nätägare som frågeställare, det vill säga de som skapar ärenden i Ledningskollen.

— Det fungerar bra. Flera hos oss är aktiva användare och använder systemet kontinuerligt för att övervaka var det pågår markarbeten, säger Patrik.

Elmarknadsdirektivet kräver interna resurser

Med regeringens elektrifieringsstrategi kommer nya EU-regler som Elmarknadsdirektivet med syftet att skapa integrerade, konkurrensutsatta, konsumentorienterade, flexibla, rättvisa och transparenta elmarknader inom EU. Det ställer naturligtvis krav på Härjeåns, liksom alla andra nätägare:

— Vi behöver bli mer effektiva utan att minska på investeringarna. Det kommer att kräva mer av oss och vår kompetens för att klara av att följa alla lagar och regler och bidra till utvecklingen. Outsourcing av ledningsanvisningen frigör de resurser vi behöver, avslutar Patrik Öh.