Boverkets förslag till primärenergifaktor på el är konkurrenshämmande

Boverket lade för någon vecka sedan fram sitt förslag till svensk tillämpning av EU:s direktiv om så kallade nära-nollenergibyggnader. Där skriver Boverket att mängden energi som en byggnad använder ska räknas upp med 2,5 för eluppvärmda byggnader, oavsett vilken energikälla som använts. Samtidigt ska den vara oförändrad för byggnader med fjärrvärme. Det innebär att fjärrvärme blir normerande oavsett hur fossil eller förnybar den nu är.

- Tyvärr gör det att lokala kostnads- och miljöeffektiva energilösningar med förnybar energi, kombinerat med konkurrensutsatt elkraft, får svårare att konkurrera med den monopoliserade fjärrvärmen, skriver Geotecs VD Johan Barth, i en debattartikel i Dagens Samhälle.