GI-boxen firar 5 år – och 10.000 kunder

Idag är det fem år sedan GI-boxen öppnade portarna för första gången. ”Allt började med att läsare till mina böcker frågade om jag inte ville komma hem till dem och laga mat”, säger GI-boxens grundare Ola Lauritzson.

GI-boxen levererar färdiglagade, nyttiga luncher och middagar hem till dörren. Alla rätter är tillagade utifrån tanken att ge en lång mättnadskänsla och balanserat blodsocker.

”Jag fick mängder av mejl och samtal som sade: ’vi har läst dina böcker, vet hur man egentligen ska göra, men vi får ändå inte till det – kan du inte komma hem till oss laga maten’. Det var då idén föddes till GI-boxen. Hur kan jag hitta ett sätt att nå ut till så många som möjligt på ett praktiskt och kostnadseffektivt sätt”, berättar Ola Lauritzson.

Under sommaren och hösten 2010 började Ola experimentera med att skala upp tillagningen på några av sina GI-recept. Utmaningen var att hitta maträtter som alla tyckte om och som gick att producera i stor skala, samtidigt som tillagningen var enkel.

I oktober 2010 gjordes de första testleveranserna till ett fåtal kunder i centrala Stockholm.

”Det var nog mest vänner som beställde i början. Men ganska snabbt tog det fart och vi fick börja leta efter partners som kunde hjälpa oss med distributionen, det funkade inte med att jag cyklade runt till våra kunder”, skrattar Ola.

Idag har GI-boxen leveranser till ett tiotal städer i Sverige. Genom sitt systerbolag, Foodbox, levererar man dessutom till ett hundratal gym över hela landet.

”Självklart vill vi fortsätta växa. Jag jobbar ständigt på att ta fram nya recept, om ett par veckor kommer en vegetarisk GI-rätt som jag är riktigt nöjd med. Relativt nyligen har vi även börjat med att leverera GI-boxarna till företag i centrala Stockholm. Hittills har drygt 50 företag valt att installera en särskild GI-frys”, säger Ola Lauritzson.

Strax innan GI-boxens 5-årsdag passerade man en viktig milstolpe:

”Vi nådde 10.000 kunder som har beställt GI-boxen med hemleverans. Sedan start har vi levererat över 800.000 GI-boxar till kunder över hela Sverige”, säger Ola Lauritzson.

Ola anger att det är enkelheten med GI-boxen som är dess framgång.

”Det är nyttig mat, paketerat på ett praktiskt sätt, till ett bra pris. Många använder GI-boxen för att snabbt gå ner i vikt, andra för att det är en smidig lösning. Men viktigast av allt är förstås att maten smakar bra”.

• färdigmat
  • gi
  • gi-metoden
  • glykemiskt index
  • hemlevererad mat

Ola Lauritzson är grundare och vd för Hälsa Invest, koncernbolag för en grupp av hälsoorienterade företag däribland matföretaget GI-boxen och vikt- och hälsosajten GI Viktkoll. Nyligen lanserades också GI-kassen som erbjuder en lite nyttigare och lyxigare matkasse med hemleverans. Senaste tillskottet i företagsgruppen är aktivitetsresebolaget Joyride Travel.

Ola Lauritzson är en av Sveriges mest produktiva författare med ett tiotal bästsäljande böcker om kost och hälsa.