Pressmeddelande -

Efterfrågan på integrationslösningar växer: Christer Zettergren går in som styrelsemedlem i Mobilearn

Mobilearn är en mobil tjänst som håller på att effektivisera integrationen i Sverige och EU genom digitalisering. Mobiltjänsten erbjuder samhällsinformation, lediga jobb, bostäder och utbildning på de vanligaste flyktingspråken. Företaget står inför en kraftig expansion och behöver därför förstärka kompetensen inom socialt arbete och internationellt ansvarstagande. Nu tillträder f.d. Röda kors-chefen Christer Zettergren i Mobilearns koncernstyrelse.

Mobilearn med verksamhet i Sverige, Storbritannien och Belgien startades 2010 av Claes Persson och Ernest Radal för att förbättra integrationen av flyktingar i Europa. Mobilearn är en mobiltjänst som erbjuder samhällsinformation på fem språk. Under hösten kommer också lediga jobb att finnas tillgängliga i mobilverktyget. Det innebär att den nyanlände själv fixar sin jobbmatchning.

Christer Zettergren är känd från Röda korset i Sverige, där han jobbade i 20 år och som Generalsekreterare under drygt 10 år. Han har de senaste åren jobbat på Migrationsverket som omvärldschef och Special Adviser med Migrationsverkets internationella kontakter.

- Vi på Mobilearn är efterfrågade experter när det gäller digitala lösningar av flykting- och integrationsproblem inom EU. Företaget expanderar och vi behöver förstärka ”expertrollen”. Jag är därför mycket glad att kunna meddela att Christer Zettergren ansluter sig till Mobilearn med sin gedigna kompetens om socialt arbete och med ett stort internationellt kontaktnät, säger Claes Persson, styrelseordförande och grundare av Mobilearn.

Mobilearns europiska styrelse består idag av fyra personer; Claes Persson, styrelseordförande, grundare av Mobilearn och koncernchef, Ernest Radal styrelsemedlem och grundare av Mobilearn och säljchef, Ola Norberg, styrelsemedlem och grundare av miljardföretaget AllTele, Rémy Jacob styrelsemedlem som bl a varit Director General i European Investment Bank. Christer Zettergren tillträder den 15 september. Ytterligare rekryteringar till styrelsen pågår för att uppnå mer jämställdhet och mångfald.

Mobilearn är en långsiktig investering för att skapa bättre och effektivare möjligheter för integration. Totalt har företaget investerat drygt 23 miljoner i utveckling av mobilverktyget. Redan idag är 120 kommuner uppkopplade mot samhällsinformation i mobilearntjänsten och ca 10,000 individer har idag möjlighet att få samhällsinformation på sitt egna språk. Snart kommer också jobbtjänsten att aktiveras genom att det pågår upphandling både i Sverige och på EU-nivå. Ett pilotprojekt kommer att startas i Tyskland i höst och arbetsförmedlingen håller just nu på med upphandling i Sverige som är baserad på en lyckad Mobilearnpilot hösten 2015.

- Det ska bli spännande att börja arbeta med nya moderna IT-lösningar som skapar effektiv integration. Det innebär att nyanlända blir en tillgång i samhället istället för en ibland ifrågasatt belastning, säger Christer Zettergren.

För mer Information, kontakta gärna:

Hans Makander, Kommunikationschef Mobilearn, 070-377 45 23

Claes Persson, styrelseordförande Mobilearn, claes.persson@mobilearn.com

• Lokal/regional påverkan

• expert
  • integration
  • samhällsorientering för nyanlända
  • samhälle innovation
  • jobb
  • boende
  • digitalisering

Mobilearn är en mobiltjänst för att understödja snabbare integration och etablering i Sverige och i andra EU-länder. Företagets prisbelönta tjänst är komplett med samhällsinformation, jobb, bostäder och utbildning. Mobilearn är vinnare av Guldmobilen 2014 och i juni 2016 utsedd till ”field leader” inom digitala socioekonomiska integrationslösningar av magasinet Social Innovation Europe. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg, London och Bryssel. www.mobilearn.se