Mobilearn visar framtidens integrationstjänst för Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson

På måndag, den 24 oktober träffar arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson företaget Mobilearn som har utvecklat en digital plattform vilken underlättar integrationen för nyanlända.

- Mobilearn lanserades 2012 med syfte att underlätta och påskynda integration i det svenska samhället. Vi startade med att erbjuda lättförklarande samhällsinformation från våra största myndigheter på svenska, engelska, arabiska, persiska och somaliska och idag använder hittills ett 120-tal kommuner mobiltjänsten för att underlätta integrationen av nyanlända. Nu tar vi nästa steg och lanserar en stor uppdatering av tjänsten. Vi tillför både jobbmatchning och möjlighet till att söka sin bostad, säger Claes Persson, CEO i Mobilearn International Group.

Att nyanlända själva söker och finner relevant samhällsinformation innebär stora kostnadsbesparingar för samhället. Från en studie genomförd av Stockholms Universitet framgår att kostnadsvinsten – bara genom att nyanlända har tillgång till samhällsinformation – kan uppgå till minst 600 miljoner kr per år beräknat på antalet nyanlända. Dessutom tillförs nyanlända initiativkraft att själva lösa problem, vilket också snabbar upp integrationen i samhället.

Under besöket demonstreras den uppdaterade Mobilearn-tjänsten i vilken nyanlända ges möjlighet att söka jobb och bostad själv, på sitt eget språk, direkt i mobiltelefonen. Den arbetssökande fyller i sitt CV, kompetenskartläggs och matchas sedan mot ett lämpligt jobb. I den nya tjänsten har även Tigrinja lagts till som nytt språk.

Christer Zettergren, styrelsemedlem i Mobilearn International Group berättar under besöket om sina erfarenheter att arbeta med migration och flyktingströmmar. Christer har gedigen erfarenhet i ämnet med bakgrund som f.d Särskild rådgivare åt GD på Migrationsverket och som f.d Generalsekreterare på Röda Korset.

- Intresset för våra digitala integrationslösningar är stort internationellt, främst inom EU. Vi har blivit tillfrågade att berätta och genomföra workshops om digital integration till flera stora EU-event. Bland annat A Brighter Future for Europei Siracusa och European Forum Alpbach i Österrike. I planen ligger även förMobilearn att delta i ett digitalt pilotprojekt med estimerad start i Tyskland under hösten, säger Claes Persson.

För mer Information, kontakta gärna:

Magnus Winterman, VD, Mobilearn Sverige, tel: 0763-25 47 66

• Lokal/regional påverkan

• nyanlända
  • digital
  • boende
  • integration
  • samhällsorientering

Mobilearn är en mobiltjänst för att understödja snabbare integration och etablering i Sverige och internationellt. Företagets prisbelönta tjänst tillför användarna möjlighet till relevant samhällsinformation, jobb och bostäder. Mobilearn är vinnare av Guldmobilen 2014 och i juni 2016 utsedd till ”field leader” inom digitala socioekonomiska integrationslösningar av magasinet Social Innovation Europe. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg, London och Bryssel. www.mobilearn.se