Givandet under andra kvartalet minskar men än högre än 2021

Givandet under andra kvartalet minskar men än högre än 2021

Drygt 2 miljarder kronor. Så mycket har svenskarna skänkt till Giva Sveriges medlemsorganisationer i samband med invasionen av Ukraina. Ny gåvostatistik från Giva Sverige visar att givandet går tillbaka under andra kvartalet 2022 jämfört med det första, men ligger fortfarande på högre nivåer än motsvarande period förra året. Samtidigt tror 5 av 10 organisationer att allmänhetens givande kommer öka under 2022 jämfört med 2021.

Varje kvartal samlar Giva Sverige in statistik om gåvogivandet från allmänheten från de medlemsorganisationer som har totalt insamlade medel på över 25 miljoner kronor. Statistiken för Q1 visade att svenskarna slöt upp bakom Ukraina och gav gåvor på aldrig tidigare skådade nivåer där både snitt-gåvorna är högre och totalt antal gåvor större. Med ett kraftigt försämrat konjunkturläge finns nu en oro att givandet under 2022 kommer att minska och därmed drabba en bredd av organisationer. Rapporten visar dock att även om gåvonivåerna i Q2 i jämförelse med Q1 är betydligt lägre och är i en vikande trend är fortfarande nivåerna högre än vid samma kvartal 2021. Den långsiktiga trenden är således fortsatt positiv även om den kortsiktiga trenden är vikande.

Större organisationer gör en mer positiv prognos för 2022

Organisationerna i undersökningen är fortsatt positiva om utvecklingen av givandet jämfört med föregående år. Störst optimism ses kring allmänhetens givande men många är även positiva till att företagens bidrag kommer öka sett till hela året. Det är dock en tydlig skillnad mellan organisationer med insamlade medel >100 mkr som är mer positiva än de organisationer med insamlade medel mellan 25 – 99 mkr.

Om gåvostatistiken

I den här rapporten presenteras utvecklingen av regelbundna gåvor (kontraktsgåvor) och engångsgåvor dels enbart för Q2 2022, dels som en längre tidsserie från Q4 2020. 42 organisationer har meddelat sin statistik under Q2 varav 28 organisationer har bidragit med statistik i varje kvartal från Q4 2020 fram till Q2 2022.

Mer information

För mer information och för att komma i kontakt med organisationer kontakta Mårten Palmefors, marten@givasverige.se, tel: 08-677 30 97