Henrik Runnemalm, forskningschef på GKN Aerospace och Marin Hellström, rektor på Högskolan Väst tillsammans under högskolans devis

Samarbeten med lärosäten hjälper GKN Aerospace att tänka nytt

Sedan många år tillbaka samarbetar GKN Aerospace med svenska högskolor och universitet. Målet är att stimulera utveckling genom att skapa samverkansmöjligheter mellan personer med olika perspektiv och kompetenser. På senare år har mycket handlat om branschens ödesfråga – det hållbara flygandet.
 – Vi är en bransch som står inför stora utmaningar kopplade till hållbarhetsfrågor och dessa samarbeten är ett sätt att göra framtidens flygande så miljövänligt som möjligt, säger Henrik Runnemalm, forskningschef på GKN Aerospace.

I höstas inledde GKN Aerospace Sweden ett strategiskt partnerskap med Högskolan Väst. Det innebär bland annat att företagets ingenjörer framöver kommer att dela utrustning och samarbeta med forskare och elever från högskolan på utvecklingscentrumet Innovatum Science Park i Trollhättan. Målsättningen är att skapa en nytänkande miljö som ska stimulera utveckling, bland annat inom produktionsteknik. På senare år har metoder som additiv tillverkning börjat användas i större skala inom flygbranschen. Nu ska tillverkningsmetoden vidareutvecklas och finslipas, samtidigt som det redan bedrivs forskning på nästa genombrottsteknologi.

– Det handlar både om att utforska gränserna för vad som kan byggas med additiv tillverkning och hur, till exempel, olika material kan användas. Alla våra utmaningar skapar en mängd forskningsfrågor som vi jobbar vidare med. På högskolor och institut finns det kompetenser som vi själva inte besitter, samtidigt som samarbetena är ett bra sätt att få fler att bli intresserade av flygbranschen och bidra till att utveckla den, säger Henrik Runnemalm.

Nya plan först i luften efter pandemin

Samarbetet med Högskolan Väst är ett av många för GKN Aerospace Sweden, som varje år satsar runt 800 miljoner kronor på forskning och utveckling. En stor del av denna verksamhet sker i nära samarbete med den akademiska världen och företaget har just nu 60 olika doktorandprojekt på gång vid flera olika universitet runt om i Sverige. En del leder till genombrott som förfinas i demonstratorprojekt och övergår i utvecklingsprojekt innan en ny produkt lanseras på marknaden. Ofta drivs en betydande del av den utforskande förutvecklingen genom olika examensarbeten från masterstudenter från högskolor och universitet. Just nu ligger mycket fokus på att minska motorernas bränsleförbrukning – men också på att ta fram teknik för helt nya drivmedel.

– I framtiden vill vi kunna använda biobränsle, elektrobränsle eller flytande väte. Utöver det så tittar vi även på elektrifiering och hur vi kan använda det; mycket handlar om hållbarhet nu, säger Henrik Runnemalm innan han avslutar:

– Utvecklingen går verkligen framåt, det är spännande på jobbet varje dag. Ett bevis på att den senaste tekniken gör skillnad är att när nu flyget kommer tillbaka så väljer flygbolagen de absolut modernaste planen och de äldre står kvar på marken.

Petra Nordlund

Presskontakt Kommunikationsansvarig Kommunikation 070-087 18 77