Håkan Sigurdsson, Universeum, rymdminister Matilda Ernkrans, Martin Velander, GKN Aerospace och Carina Halvord, Universeum vid invigningen av utställningen Rymdresan. Foto: Jukka Lamminluoto.

GKN Aerospace inleder samarbete med Universeum

GKN Aerospace i Trollhättan har inlett ett treårigt samarbete med Universeum i Göteborg. Samarbetet syftar ytterst till att stärka Sveriges kompetensförsörjning och bidra till en hållbar utveckling. Målen för samarbetet är att det bl a ska sprida kunskap om hur rymdindustrin och rymdteknik bidrar till hållbara lösningar på våra globala utmaningar, men även en ökad kännedom om rymdindustrin i Sverige och vilka möjligheter till studier och arbete branschen erbjuder.

Universeum är en publik arena för livslångt lärande där barn och vuxna utforskar världen genom naturvetenskap och teknik. Man skapar upplevelser som stärker kreativiteten och innovations-förmågan, ökar kunskaperna och aktiverar det kritiska tänkandet. Med vetenskapen som grund och en pedagogik som engagerar utmanas människor att berika sina liv och agera för en hållbar värld. Över en halv miljon besöker Universeum varje år.

”GKN Aerospace är ett av de största företagen inom rymdindustrin i Sverige och vi ser fram emot ett utvecklande och intressant samarbete med Universeum. Vi hoppas kunna bidra till att allt fler unga intresserar sig för teknisk utbildning och för vår spännande industri”, säger Martin Velander, General Manager Space.

Samarbetet inleds i och med att Universeums nya utställning Rymdresan öppnar i samband med Rymdveckan i Göteborg nu på lördag den 14 september. Där kommer man bland annat att kunna se ett munstycke från en Ariane-raket, en av produkterna som GKN tillverkar i Trollhättan.

Rymdveckan på Universeum

År 2019 är det 50 år sedan den första månlandningen. Med start den 14:e september uppmärksammas det med en rymdvecka som både blickar bakåt och framåt, från historien mot framtiden, ut i rymden och tillbaka mot jorden.

Rymdveckan i Västsverige erbjuder ett brett program kring rymdens betydelse för innovation, inspiration, vetenskap, industri, forskning, miljö, hållbarhet, samhällsnytta, kultur, konst och kreativitet. Programmet vänder sig till alla åldrar och består av en mångfald av aktiviteter.

Under Rymdveckan håller GKN Aerospace i flera programpunkter på Universeum, bl a en föreläsning ”Nybörjarens guide till rymdraketer” och i sagostund "Här kommer Rymdskeppet". Dessutom visas en Virtual Reality-film ”En resa från rymden till Trollhättan”.

GKN Aerospace har i över 40 år utvecklat och tillverkat produkter till raketmotorer på Europas bärraket Ariane. Den europeiska raketmodell som är i bruk sedan 2004 heter Ariane 5. Den skjuter upp satelliter till geostationär bana, men har även transporterat förnödenheter till astronauterna på den internationella rymdstationen ISS, och det var också Ariane 5 som sköt upp satelliten Rosetta.