​Semifinaldags i GKSS Match Cup Sweden

​Semifinaldags i GKSS Match Cup Sweden

Efter en rafflande kvartsfinaldag på Marstrand är det nu klart för semifinaler i GKSS Match Cup Sweden. Till lördagens semifinaler återfinns två svenska inslag. Nicklas Dackhammar i herrklassen och Anna Östling i damklassen.

Efter två dagar fyllda med fleet racing och repechage var det under fredagen dags för slutspelet att dra igång genom herrarnas fyra kvartsfinaler.

Sverige hade två deltagare kvar i kvartsfinalerna som gav en blandad kompott resultatmässigt för de båda. Nicklas Dackhammar följde upp sin 3-0-seger i gårdagens repechage med ännu en 3-0-triumf. Denna gång var det australiensaren Sam Gilmour som besegrades. För Johnie Berntssons del blev det omvända siffror. 0-3 mot fransmannen Yann Guichard, som har visat prov fin segling hittills under dessa dagar.

I de två andra kvartsfinalerna var det desto jämnare. Engelsmannen Ian Williams gled ifrån till en 2-0-ledning mot amerikanen Taylor Canfield som dock kom ikapp till 2-2. Upphämtningen till trots, i den femte och avgörande seglingen plockade Williams den tredje segern som skickade honom vidare till lördagens semifinaler.

Den helaustraliensiska uppgörelsen i den sista kvartsfinalen gick också till fem matcher. Torvar Mirsky som vann fleet racingen fick fördelen att välja sin kvartsfinalmotståndare först. Valet föll på Harry Price som tog ledningen med både 1-0 och 2-1 i kvartsfinalen. Mirsky kom dock tillbaka båda gångerna, men kunde inte rå på Price i det femte och avgörande racet. Price blev därmed den fjärde och sista seglaren till semifinal.

Efter dagens seglingar var det dags för de högst rankade seglarna från grundomgången att välja semifinalmotståndare. Även damerna, som var lediga under fredagen, valde sina semifinalmotståndare under eftermiddagen.

Morgondagens semifinaler ser ut på följande vis:

Semifinaler herrar
Ian Williams/GAC Pindar (GBR) – Harry Price/Down Under Racing (AUS)

Yann Guichard/Spindrift Racing (FRA) – Nicklas Dackhammar/ESSIQ Racing Team (SWE)

Semifinaler damer

Clare Costanzo/Fusion Racing (AUS) – Renee Groeneveld/Dutch Match Racing Team (NED)

Olivia Mackay/Sailing Team NZL (NZL) – Anna Östling/Team Anna (SVE)

» Följ lördagens semifinaler på World Match Racing Tours youtubekanal

Arrangemanget drivs av Create Agency Sweden AB.

Create skall driva och utveckla arrangemang där partners möter varandra, sina kunder och nya kontakter.

GKSS Match Cup är det första arrangemanget som Create driver.