​Svensk succé i historisk tävling

​Svensk succé i historisk tävling

Det skrevs ett stycke seglarhistoria under GKSS Match Cup Swedens första dag på ett soligt Marstrand. För första gången någonsin hölls en damtävling för segling med M32-katamaraner. Och det blev blågul succé direkt.
– Det här är någonting vi har jobbat hårt för länge och drömt, säger Anna Östling.

Nytt inför i år är damklassen som gör sin entré i GKSS Match Cup Sweden på Marstrand. I det historiska första racet var Anna Östling först över mållinjen. Efter en andraplats i dagens fjärde och sista race innehar svenskan förstaplatsen inför morgondagens avslutande fleet race.

– Jag är jättenöjd. Vi var rätt nervösa för detta då det här är någonting vi har jobbat hårt för länge och drömt om. Det är fantastiskt att det är igång och vi fick verkligen en drömstart, vi kunde inte önska oss mer där. Vi tog starten och ledde hela racet, säger Anna Östling.

Vad betyder det att det numera finns en damklass i Match Cup Sweden?
– Nu är det segling på lika villkor. Det ser man i resultatlistan att det är väldigt jämnt. Vi lyckades få ett straff, men vi känner att vi kan jobba oss tillbaka och det har vi inte varit i närheten av när vi har tävlat mot killarna för att det är så extremt fysiskt tungt. Jag ser även hur de andra tjejerna lyser upp för de tycker att detta är så kul, säger Anna Östling.

Till skillnad från herrklassen har damklassen två avslutande fleet race kvar som avgör grundomgången. De seglas i morgon torsdag.

Arrangemanget drivs av Create Agency Sweden AB.

Create skall driva och utveckla arrangemang där partners möter varandra, sina kunder och nya kontakter.

GKSS Match Cup är det första arrangemanget som Create driver.