Nya avtal klara för tjänstemän i glasbranschen

Nya avtal klara för tjänstemän i glasbranschen

Glasbranschföreningen tecknade idag, torsdagen 28 april, tillsammans med fem andra arbetsgivarorganisationer, avtal med tjänstemannaorganisationerna Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen.

Sammanlagt omfattar de nya avtalen drygt 14 000 tjänstemän. I likhet med tidigare avtal med Ledarna kommer även avtalet med Sveriges Ingenjörer och det alternativa löneavtalet med Unionen att vara sifferlösa.

– Avtalen innebär en fortsatt satsning på lokal lönebildning på företagsnivå. En utvecklad lokal lönebildning ger attraktivare företag och underlättar den framtida kompetensförsörjningen, säger Ingrid Clementson, förhandlingschef på Glasbranschföreningen.

Tjänstemannaavtalen tecknas, utöver Glasbranschföreningen, även av Elektriska Installatörsorganisationen EIO, VVS Företagen, Plåtslageriernas Riksförbund, Måleriföretagen i Sverige samt Maskinentreprenörerna.

Det traditionella löneavtalet med Unionen är det enda som är siffersatt och det håller sig inom det av industrin satta märket på 2,2 procent.

Avtalsperioden löper mellan 1 maj 2016 och 30 april 2017.

De nya avtalen i korthet:

Ledarna

• Sifferlöst processlöneavtal (tillsvidare)
  • Fortsatt partsarbete för att utveckla den lokala lönebildningen
  • Fortsatt partsarbete för hållbara chefer

Sveriges Ingenjörer

• Sifferlöst processlöneavtal (tidsbegränsat)
  • Fortsatt partsarbete för att utveckla den lokala lönebildningen

Unionen

• Sifferlöst alternativt processlöneavtal
  • Det traditionella löneavtalet – allmän pott om 1,5 % och löneöversyn värderad till 0,5 %
  • Ytterligare avsättning till delpension om 0,2 %