Nyheter presenteras vid Glaskonst 2011

Med en gemensam vernissagehelg den 15-17 april går startskottet för Glaskonst 2011. Glaskonst är Sveriges
mest omfattande utställning av konstglas, med utställningar vid alla glasbruk. Utställningen pågår under hela sommaren fram till 31 augusti.  Under vernissagehelgen den 15-17 april finns en unik möjlighet att träffa kända formgivare och glasmästare och på första parkett i glashyttan se på när den glödande massan formas till vackra konstföremål.

- Vi har ett digert program i år, säger Stine Breum-Appelqvist på AB Glasriket, som samordnar evenemanget.  - Redan på fredagskvällen invigs Galleri Åfors och Bertil Vallien genomför en av sina unika glasgjutningar inför publik.  Sedan anordnas  prova-på aktiviteter runt om på de olika glasbruken under hela helgen.
- Vi kan presentera två nyheter i Glasriket. Dels satsningen på ett nytt glasmuseum,"the Glass Factory" i Boda, där vi får en förhandstitt och dels den nyöppnade glashyttan Micke Johan Konstglas i Örsjö, fortsätter hon. Glasbruken i Glasriket presenterar spännande utställningar och möjligheter att träffa formgivare på plats och som vanligt delar vi ut Glasriket pass laddat med mängder av förmåner och giltigt hela 2011, avslutar Stine Breum-Appelqvist.

På lördagskvällen kan man boka in sig på en traditionell Hyttsillskväll i Kosta eller Målerås med mat, dryck och musikunderhållning. För dem som kommer långväga ifrån finns varierande boendemöjligheter att boka via Glasrikets hemsida, allt från unika glasdesignhotellet Kosta Boda Art Hotel till mysiga Bed and Breakfast.  Den som är konst- och designintresserad, eller helt enkelt gillar glas, får inte missa denna stora konstmanifestation i Glasriket!

Mer information:

Stine Breum-Appelqvist, AB Glasriket