Gleerups digitala läromedel i Skolon från terminsstart

Gleerups digitala läromedel i Skolon från terminsstart

Idag inleder Gleerups och Skolon AB (publ) ett partnerskap som innebär att det blir möjligt att komma åt, använda och köpa hela Gleerups populära utbud av digitala läromedel direkt i Skolonplattformen.

Gleerups utbildning är sedan några år tillbaka en av marknadens största leverantörer av digitala läromedel. Gleerups breda utbud av läromedel för grundskola och gymnasieskola blir nu tillgängligt via ytterligare en återförsäljare.

– För oss är det viktigt att ge lärare och elever bästa möjliga förutsättningar för att lyckas i skolan, och att våra läromedel finns tillgängliga i de miljöer där användarna befinner sig. Samarbetet med Skolon innebär att vi gör det än enklare för våra användare att köpa in och få tillgång till sina digitala läromedel från Gleerups och därmed också sänkta trösklar för att alla ska kunna arbeta digitalt i klassrummet, säger Åsa Steholt Vernerson, vd på Gleerups.

– Det känns extra roligt att kunna berätta att just Gleerups utbud nu blir tillgängligt hos Skolon. Gleerups är ett av Sveriges ledande läromedelsföretag, kända för att hålla hög kvalitet och att ligga i framkant gällande utveckling av digitala läromedel. Gleerups titlar är de digitala läromedel som vi fått mest frågor kring från våra användare att kunna använda via Skolon, säger Oliver Lundgren, vd för Skolon.

Gleerups läromedel kommer att lanseras i och vara köpbara i Skolons plattform från terminsstart i augusti. Under hösten kommer en teknisk integration att genomföras och därefter kommer Gleerups läromedel även att fullt ut kunna distribueras via Skolonplattformen.

För mer information, vänligen kontakta:
Åsa Steholt Vernerson
CEO / Verkställande Direktör, Gleerups
asa.steholt.vernerson@gleerups.se

Oliver Lundgren
CEO / Verkställande Direktör, Skolon
oliver.lundgren@skolon.com

Om Gleerups
Gleerups är en av Sveriges ledande aktörer för framgångsrikt lärande. Utifrån en stark pedagogisk plattform och ett tydligt användarfokus vill vi bidra till att bygga världens bästa skola och högskola. Genom ett aktivt och nära samarbete med lärare, elever, skolledare och forskare utvecklar vi innovativa verktyg för framgångsrikt lärande. Idag är vi ca 65 anställda.

Om Skolon
Skolon är ett svenskt SaaS-bolag (Software as a Service) som utvecklar en digital plattform för skolor och som samlar alla digitala verktyg och läromedel från olika leverantörer på ett ställe. Skolon får digitala skolverktyg att fungera i klassrummet och bolagets plattform gör det enkelt och säkert att arbeta digitalt i skolan. Bolagets kunder är primärt kommunala och privata skolhuvudmän i Sverige och Norge.