Magma och Gleerups inleder samarbete som skapar fler lärmöjligheter i matematikundervisningen

Magma och Gleerups inleder nu ett nytt samarbete som innebär att innehåll från Gleerups nya läromedelsserie Modul matematik för 7-9 kommer bli tillgängligt hos Magma. Genom partnerskapet stärks möjligheterna ytterligare att erbjuda en pedagogisk och engagerande lärmiljö för både lärare och elever.

Utvalt material för Gleerups nya serie Modul matematik kommer finnas tillgängligt i Magma för alla användare. I första släppet innefattar det diagnoser och provmaterial som är direkt kopplat till Modul 7, den första boken i Gleerups nya matematikserie för åk 7-9. Initiativet innebär ett kliv framåt för hur lärare och elever enklare kan arbeta kombinerat med tryckta och digitala läromedel.

– Vi är väldigt glada över att kunna presentera vår nya läromedelsserie Modul matematik i Magma. Vi ser många fördelar med möjligheten att jobba både tryckt och digitalt. Dels för elevernas motivation men också för att skapa likvärdighet i klassrummet, säger Erik Rönningberg, redaktionschef grundskola på Gleerups.

Då materialet från Modul kommer kunna översättas och läsas upp på mer än 120 språk så är förhoppningen att hjälpa lärare skapa en likvärdig matematikundervisning, i vilken de kan möta samtliga elevers behov och stötta deras kunskapsutveckling.

– Vi är riktigt stolta och glada över att ha Gleerups som samarbetspartner. Vi på Magma vet att det är precis den här typen av partnerskap som lärare och elever uppskattar enormt. Att kunna erbjuda innehållet digitalt på Magma ger en flexibilitet för lärarna och ett än mer värdefullt verktyg i undervisningen. Tillsammans jobbar vi för att alla elever ska fixa matten säger Björn Runow, innehållsansvarig på Magma.

– Serien Modul matematik kommer att byggas på efterhand och vi ser fram emot ett samarbete som växer över tid, säger Erik Rönningberg.

‍Materialet från Gleerups släpps 18 mars och kommer finnas tillgängligt för alla Magmas hundratusentals användare över hela Sverige.

Vill du veta mer?
Erik Rönningberg, redaktionschef grundskola