Fredrik Sörstrand, CFO på GleSYS

GleSYS elstöd går tillbaka till kunderna

Falkenberg, 5 oktober 2023 – Hostingbolaget Glesys är ett av många företag i Sverige som beviljats regeringens elkostnadsstöd. Nu väljer bolaget att använda pengarna för att ge tillbaka till de kunder som betalat extra för sin elförbrukning.

Efter 2021 års elprischock tilläggsdebiterade Glesys sina colocationkunder för elkostnader som övergick ett överenskommet gränsvärde på spotpriset. När bolaget nu beviljats elstöd för företag har de beslutat att ge tillbaka till de kunder som under en period betalt extra för sin elkonsumtion.

- De pengarna vi nu fått i statligt stöd är ju kundernas pengar eftersom vi enligt avtal skjutit över en del av merkostnaden på dem. Vi tror oss vara ganska unika med att betala tillbaka till kunderna, men vi är trygga i att vi vinner på det i det långa loppet, säger Fredrik Sörstrand, CFO på Glesys.

Att elpriserna varierar under året är något som Glesys har med sig när de sätter pris på sina tjänster – men som för de flesta, så var 2021 års rekordökningar svåra att ta höjd för. Med elstödet i hamn kan kunderna nu se fram emot att få tillbaka den summa som tilläggsdebiterats, upp till det belopp som Glesys har fått i elstöd.

- Det känns jättekul att ha fått elstödet och att nu kunna dela med oss av det till våra kunder, avslutar Fredrik Sörstrand.

Fredrik Sörstrand

CFO 0707885042