GleSYS växer genom förvärv i Västra Götaland

GleSYS meddelar idag ett förvärv av BogalNets nätverksinfrastruktur i Västra Götaland. Förvärvet innebär att GleSYS fortsätter att utveckla och förvalta de bredbandstjänster som BogalNet byggt upp i regionen.

– Det är roligt att vi fått möjligheten att förvärva det här fibernätet i Västra Götaland. Bland annat för att det ligger nära hemmaplan och ger oss bra förutsättningar att fortsätta växa som nät- och fiberleverantör i Sverige, säger Göran Tollstam, styrelseordförande i GleSYS-koncernen.

Med förvärvet stärker GleSYS sitt erbjudande kring nätverkstjänster till företag i Sverige och etablerar närvaro i Herrljunga, Alingsås och Vårgårda. Redan idag erbjuder GleSYS nätverkstjänster på flera orter i Sverige, bland annat i Göteborg, Stockholm, Malmö, Jönköping och Sundsvall.

– Genom åren har GleSYS växt fram som en stabil samarbetspartner. Att vi nu kan genomföra denna affär samtidigt som vi utökar vårt samarbete känns väldigt bra, säger Anders Alavik, vd på BogalNet.

– Det ger oss mer tid att fokusera på vår kärnverksamhet och hjälpa våra kunder på bästa sätt utan att behöva hantera driften av infrastrukturen. Det är med varm hand vi lämnar över delar av vår tjänsteportfölj till GleSYS, fortsätter Anders.

Att kunna erbjuda nätverkstjänster till företag och samtidigt ha kontroll på nätet hela vägen liknar Glenn Johansson, vd GleSYS AB, med e-handelns ”the last mile”.

– Våra e-handelskunder pratar ofta om vikten av “the last mile”, det vill säga sista sträckan i leveranskedjan för en försändelse. Samma sak gäller i nätverksbranschen, där man genom att leverera sista sträckan av en anslutning kan ta ansvar för kvalitén ända ut till slutkunden, säger Glenn Johansson.

Glenn Johansson
VD, GleSYS