Vi är stolt sponsor till Kodsport Sverige

Vi är stolt sponsor till Kodsport Sverige

Falkenberg, 15 december 2023 – Ett av nordens ledande hostingföretag, Glesys, går in som officiell sponsor till Kodsport Sverige. Sponsorskapet bygger på ett gemensamt samhällsengagemang där unga personer får möjligheten att utveckla sitt intresse för programmering.

Kodsport Sverige består av svenska utvecklare som arbetar för att utbilda och utmana ungdomar intresserade av programmering. Föreningens mål är att forma starka problemlösare som med hjälp av teknik bidrar till en positiv samhällsutveckling. Genom att anordna programmeringstävlingar som till exempel Säkerhets-SM och ett flertal träningsläger inom datorrelaterade sporter, har de på senare tid fått stor genomslagskraft. Idag når föreningen 2000 deltagare.

– Det känns jättekul att kunna stötta en ideell förening som drivs av riktiga eldsjälar. Med vår erfarenhet hoppas vi kunna backa upp med kunskap och en stabil plattform, som hjälper Kodsport att fortsätta växa, säger Fredrik Dobber, Kommersiell chef på Glesys.

Genom samarbetet kommer Glesys bidra med sin klimatsmarta infrastruktur – i form av virtuella servrar. De kommer att användas till föreningens olika projekt, däribland en av Sveriges äldsta programmeringstävlingar för gymnasieelever – Programmeringsolympiaden.

— Vi har länge letat efter en svensk molnleverantör som har kapaciteten och en infrastruktur som gör det enkelt för oss att skala resurser efter behov, säger Martin Wennberg, Ordförande Kodsport Sverige.

Om Kodsport Sverige

Grunden till Kodsport Sverige lades redan 1990 på Kungliga Tekniska högskolan (KTH), när Sverige för första gången skulle delta i den internationella Programmeringsolympiaden. 2013 blev Kodsport Sverige en egen förening och verksamheten har sedan dess expanderat till fler mästerskap, ungdomsläger och träningsträffar. Läs mer

Kontakt: martin.wennberg@kodsport.se